اعلام آمادگی هند برای کمک نظامی به افغانستان

ای کی آنتونی وزیر دفاع هند با حضور در پارلمان این کشور از آمادگی هند برای کمک نظامی به افغانستان در چارچوب قرارداد امنیتی کابل- دهلی‌نو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای ای کی آنتونی گفته است که دهلی‌نو در حال بررسی کمک نظامی به افغانستان است.

این مقام نظامی هند روز گذشته به نمایندگان پارلمان کشورش گفت: کابل و دهلی‌نو موافقتنامه استراتژیک امضا کرده‌اند که در برگیرنده همکاری‌های نظامی دو جانبه نیز است.

وزیر دفاع هند خاطرنشان کرد که بر اساس موافقتنامه استراتژیک کابل- دهلی‌نو، هند متعهد است که در بخش تجهیز، آموزش و افزایش توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان، با کابل همکاری کند.

وی افزود که کمک نظامی هند به کابل، با درنظرداشت درخواست دولت افغانستان صورت می‌گیرد.

حامد کرزی رئیس جمهوری کشورمان در سفر اخیر خود  به هند از دهلی‌نو خواست که اسلحه سنگین در اختیار دولت افغانستان قرار دهد و  لیستی از درخواست‌های افغانستان را به منظور کمک نظامی به مقامات دهلی‌نو ارائه کرد.

در آن زمان مقامات هند اعلام کردند که دهلی‌نو پیشنهاد دولت افغانستان را در خصوص واگذاری اسلحه سنگین بررسی خواهد کرد اما چند روز بعد، «سلمان خورشید» وزیر خارجه هند اظهار داشت که دهلی‌نو اکنون قصد کمک نظامی به افغانستان را ندارد.

اعلام آمادگی هند نسبت به کمک نظامی به دولت افغانستان به دنبال حمله اخیر به کنسولگری هند در شهر «جلال‌آباد» مرکز ولایت «ننگرهار» و متهم شدن اسلام‌آباد به دست داشتن در این حادثه صورت گرفته است.

دولت افغانستان و هند در سال ۱۳۹۰ قرارداد امنیتی را امضا کردند که هدف اصلی آن گسترش روابط سیاسی بین کابل و دهلی‌نو عنوان شد.

کشور هند مهمترین کمک‌کننده طی یازده سال گذشته به افغانستان بوده است که تاکنون بیش از ۲ میلیارد دالر کمک کرده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *