اعلام آماده گی ایران برای صلح افغانستان

dr-abdullah-abdullahرئیس اجراییه حکومت افغانستان می گوید که ایران از گفتگوهای صلح کابل استقبال کرده و برای تحقق آن نیز اعلام آماده گی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، داکتر عبدالله امروز (۱۷جدی) در یک نشست خبری در کابل اظهار داشت که سفر به ایران یک سفر پردستاورد بود.

به گفته وی، یکی از بحث های جدی در این سفر، گفتگوهای صلح و ثبات افغانستان بود که در این رابطه مقامهای ایرانی اعلام آماده گی کردند.

عبدالله اظهار داشت که صلح پایدار و با عزت خواست مشروع مردم افغانستان است و تحقق آن نیز وظیفه حکومت است و تلاش بر این است تا نتایج نشست قلب آسیا باید پیگری شده و تحقق یابد.

رئیس اجراییه افزود که تلاش بر این است تا در نشست هفته آینده چهارجانبه معینان وزارت امور خارجه در اسلام آباد، هم تهدیها برخاسته از هراس افگنان مشخص شود و هم تامین صلح.

با این حال، وی تاکید کرد که مقام های ایرانی تنها برای تحقق صلح افغانستان اعلام آماده گی کرده اند و پیشنهادی برای کمیته چهارجانبه نداشته اند.

این در حالی است که گفتگوهای صلح افغانستان به دلیل نشر خبر مرگ ملامحمد عمر به حالت تعلیق درآمده و چند دستگی مخالفان نیز مشکل دیگری در این راستا شده است.

اما داکتر عبدالله اظهار داشت که افزایش و چند دستگی هراس افگنان امتیازی برای دشمنان نخواهد بود و حکومت با مخالفانی صحبت خواهد کرد که شرایط افغانستان را قبول کنند.

از سوی دیگر، رئیس اجراییه حکومت، بندر چابهار را یکی از راه های بدیل و مناسب افغانستان برای رسیدن به آبهای اقیانوس دانسته و اظهار داشت که ایران حاضر است تا ظرفیت های تخصصی خود را در اختیار افغانستان قرار دهد.

وی تصریح کرد که در دو سال اخیر سرمایه گذاری زیادی در بندر چابهار صورت گرفته و نقش مهم و کوتاهی برای ترانزیت و انتقال اموال تجاری بازرگانان افغانستان است.

گفتنی است که هیئت عالی رتبه ای به ریاست داکتر عبدالله، اوایل هفته روان سفری سه روزه به ایران داشته و در این سفر در زمینه های مختلفی با سران تهران گفتگو شد.

Author

About Author