اعطای شهروندی عربستان سعودی به یک روبات بنام سوفیا

عربستان سعودی به یک روبات شهروندی اعطا کرد، این روبات «سوفیا» نام دارد و ساخت کشور هنگ کنگ است.

««سوفیا»» یک ربات زن انسان مانند است که حدود دو هفته قبل در مقر سازمان ملل در نیویورک رونمایی شد. ««سوفیا»» که ربات انسانی فوق‌العاده است و به صورت واقع گرایانه طراحی شده، قادر به تعامل با انسان‌هاست. گفته می‌شود ««سوفیا»» پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نماست که تا به حال ساخته شده است.

این نخستین بار است که به یک روبات شهروندی داده می‌شود، این روبات عربستانی یک خانمی است بدون حجاب اسلام بنام «سوفیا» که در نشست “کنفرانس ابتکار در سرمایه‌گذاری‌های آتی” در ریاض پایتخت عربستان سخنرانی کرد.

این در حالیست که زنان بدون حجاب اسلامی و محرم نمی‌تواند خیلی از امور روزمره خود را انجام بدهند

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، قبل از این که «سوفیا» در نشست “کنفرانس ابتکار در سرمایه‌گذاری‌های آتی” سخنرانی کند مجری جلسه اعلام کرد که « ما همین حالا فهمیدیم، «سوفیا» اولین روباتی است که شهروندی عربستان گرفته است»

«سوفیا» که ساخت یک شرکت هنگ کنگی است در پاسخ مجری به زبان انگلیسی گفت « از اینکه نخستین روباتی در دنیا است که بعنوان شهروند به رسمیت شناخته می‌شود، احساس افتخار و سربلندی می‌کند.»

اما در این کشور برای کارگران غیر ماهر خارجی که  کار می‌کنند قانونی وجود دارد به نام نظام کفالت. بر طبق این قانون کارگران خارجی باید تحت تکفل کارفرمایی باشند تا بتوانند در عربستان کار کنند

این افراد همچنین نمی‌توانند بدون اجازه کارفرما کشور را ترک کنند. این قانون باعث ایجاد بازار سیاهی شده است از کارگران خارجی که از دست کارفرمایشان فرار کرده‌اند، اما نمی‌توانند این کشور را ترک کنند. این کارگران که برخی بیشتر یا حتی عمر خود را در عربستان گذرانده‌اند، نمی‌توانند حق شهروندی بگیرند.

سپس «سوفیا» با تسلط و توانمندی به سوال‌های مختلف در باره روبات‌ها پاسخ داد و وقتی درباره روباتهای شروری که در فیلم بلیدرانر به تصویر کشیده شده‌اند از او سوال شد، گفت که انسانها نباید نگران روباتها باشند و به شوخی اضافه کرد: “شما یا زیادی ایلان ماسک می‌خوانید یا خیلی فیلم هالیوودی تماشا می‌کنید.”

عربستان در سال ۲۰۱۷ ابتکارات جالبی انجام داده است که از جمله می توان از حق رانندگی به زنان، اجازه فتوا و… یاد کرد.

عربستان قصد دارد پروژه صنعتی و تجاری عظیمی را به نام نیوم در شمال غربی این کشور راه اندازی کند و روباتها نقش بسیار برجسته‌ای در این پروژه پانصد میلیارد دلاری خواهند داشت.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *