اعتراف وزیر خارجه پیشین قطر به نقش قطر و عربستان در آغاز بحران سوریه

Hamad-bin-Jassim-bin-Jaber-Al-Thaniچند روز پیش حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجۀ سابق قطر در گفتگویی طولانی با نشریۀ انگلیسی فایننشال تایمز حقایق بسیار مهمی از عوامل شروع بحران در سوریه و در ادامه، پیچیده تر شدن این وضع را فاش کرد؛ گفتگویی که علیرغم اهمیت فوق العاده و بار حقوقی آن، بازتاب چندانی در رسانه های عربی و بین المللی نداشت و تنها یکی از نویسندگان عرب به نام طراد العمری، با انتشار مقاله ای در پایگاه خبری “انحاء” خواستار تکذیب یا تأیید این اعترافات از سوی مقامات سعودی، قطری و آمریکایی شد.

وزیر خارجۀ سابق قطر در این گفتگو تصریح کرد: “آنچه در سوریه اتفاق افتاد انقلاب نبود بلکه یک بازی بین المللی بود”. وی همچنین با تأکید بر چراغ سبز آمریکا به قطر و عربستان سعودی برای ورود به موضوع سوریه، در مهم ترین بخش از اعترافات خود گفت: “سخنانی به تو می‌گویم که تاکنون به هیچ کسی نگفته‌ام! هنگامی که شروع به ورود به موضوع سوریه کردیم مطمئن بودیم که قطر به زودی رهبری قضایای سوریه را بر عهده می‌گیرد، زیرا  در آن زمان عربستان میلی به دخالت [آشکار] نداشت.  بعد از آن سیاست‌ها در قبال سوریه تغییر پیدا کرد و به ما اطلاع ندادند که عربستان می‌خواهد ما در چوکی پشت بنشینیم، پس این قضیه به رقابت بین ما و عربستان منتهی شد”.

این اعترافات بی سابقه کاملا قصه را دگرگون نموده و پایۀ دعاوی عربستان و برخی دولت های عربی و غربی را در مورد بحران سوریه، از بین می‌برد؛ اینکه

 ۱- آن‌چه در سوریه اتفاق افتاده، یک انقلاب مردمی است؛

۲- بشار اسد مردم خودش را کشته و آواره کرده است؛

 ۳- همدردی و ابراز ترحم بر مردم سوریه و دوستی با آنان؛

 ۴- این ایران است که در سوریه دخالت می‌کند و اصلی‌ترین دلیل بی ثباتی منطقه است؛

 ۵- حقیقت معارضان و لیست «ریاض» و «هیأت عالی مذاکره کننده»؛

 ۶-  عزم «هیأت عالی مذاکره کننده» برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در مذاکرات ژنو.

گفتنی است این اعترافات دارای آثار حقوقی و حتی کیفری سختی برای دولت های عربستان، قطر و آمریکا است و دولت سوریه می‌تواند با استناد به این سخنان خطرناک، دعوی قضایی علیه کشورهای مختلف طرح کند و بیش از یک تریلون دالر فقط برای بازسازی غرامت بگیرد.

Author

About Author