اعترافی دیگر؛ جامعه جهانی و دولت عاملین فساد در کشور

13131570_987383518004557_6397504739231246193_oرئیس جمهور غنی معتقد است که جامعه جهانی به دلیل اینکه از پروژه های خود به خوبی نظارت نکرده و بدون بررسی آنها را تحویل گرفته اند در فساد دخیل بوده اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، کنفرانس مسیر مبارزه با فساد اداری در افغانستان به ابتکار اتحادیه اروپا با حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهور اسلامی افغانستان، امروز (۱۶ثور) در ارگ راه اندازی شد.

فرانس میشل میلبین، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان اظهار داشت که این نشست به هدف یافتن راهکار جدی مبارزه با فساد در افغانستان برگزار شده است.

وی بر مبارزه جدی علیه فساد اداری در افغانستان تاکید کرد و جنگ سالاران، طالبان و شورشیان را از جمله عواملی عنوان داشت که نمی خواهند حکومت قوی در افغانستان به وجود بیاید.

میلبین بار دیگر تعهد اتحادیه اروپا، جامعه بین المللی و دولت افغانستان در راه مبارزه با فساد اداری را بازگو کرد؛ اما آن را قناعت بخش ندانسته و مبارزه جدی و قاطع در راستای مبارزه با فساد را نیازمند گامهای علمی در این راستا دانست.

از سویی هم، رئیس جمهور غنی بر محو فساد اداری تاکید کرده و گفت که تعهد ملی و بین المللی در این راه وجود دارد؛ اما این کار نیازمند کار جدی است.

وی به برخی مشکلات نیز اشاره کرده و گفت در راه مبارزه با فساد اداری در طول سال های گذشته کمی و کاستی ها وجود داشته است؛ از جمله در حضور افراد شایسته در وظایف دولتی که در این راستا روابط بر ضوابط حاکم بوده و راهی شده است برای افزایش فساد در اداره های دولتی.

رئیس جمهور بر تغییر این روند تاکید کرده و تصریح کرد که در این راه باید فرهنگ را تغییر دهیم؛ چون تغییر سیستم موفق نخواهد بود.

آقای غنی از فساد در ادارات دولتی یاد کرده و اظهار داشت که فساد در سارنوالی و وزارت امور داخله باعث شده تا صدها جریب زمین توسط زورمندان و یا افراد نفوذی غصب شود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی رئیس جمهور، میزان زمین های غصب شده در کشور در حدود ۳۰۰ هزار هکتار است که بخاطر نفوذ شبکه های مافیایی در وزارت امور داخله، دادستانی کل و دادگاه های کشور توسط افراد زورمند غصب شده است.

به اعتقاد رئیس جمهور این مشکل به دلیل ضعف قضا صورت گرفته بود که امید می رود این مشکل حل شود.

در عین حال، رئیس جمهور به فساد در وزارت معارف اشاره کرده و گفت که بودجه شماری از مکاتب رسیده؛ اما ساخته نشده است و یا هم نظارت بین المللی از ساخت و ساز مکاتب ضعیف بوده و تمویل کننده گان نیز بدون نظارت، ساختمانی را تحویل گرفته اند که میزان فساد در ساخت آن زیاد بوده است.

وی در حالی که از تمویل کننده گان خواست تا برای مبارزه با فساد از روند تطبیق پول و ساخت مکاتب نظارت جدی داشته باشند، تاکید کرد که اختلاس و فساد از وزارت معارف باید محو شود تا در برابر کودکان جرم صورت نگیرد.

از سوی دیگر، رئیس جمهور غنی فساد اداری در کشور را شرم دانسته و با اشاره به اهمیت وزارت امور داخله در مبارزه با فساد گفت :«وزارت امور داخله از جمله ۵ بزرگترین اداره مصرف کننده کشور است و حسابدهی و محو فساد در این وزارت خیلی مهم است.»

به گفته وی، مردم افغانستان یک دولت قوی و خدمتگاری میخواهد که زمینه کار را فراهم کند اما برخی ها می خواهند دولت ضعیف داشته باشیم برای اینکه سیستم ضعیف باشد و حسابدهی وجود نداشته باشد.

با این حال، رئیس جمهور از کارکردهای دولت برای مبارزه با فساد اداری یاد کرده و گفت در شماری از قراردادهای امنیتی، صدها میلیون افغانی صرفه جویی شده است.

وی با بیان این که بیشترین فساد در قراردادها انجام می شد؛ افزود که در گذشته قراردادها به چندین دست معامله می شد و اکثر پروژه هایی که به دوطلبی ها گذاشته شده بود اصلا وجود نداشت.

غنی همچنین تاکید کرد که بعد از این قراردادها به زبان های ملی نوشته می شوند.

رئیس جمهور از ایجاد یک مرکز و اداره تخصصی مبارزه با فساد اداری خبر داده و گفت که دادگاه عالی و دادستانی کل کشور پیش از ماه اکتوبر سال روان، پنج طرح جدی برای مبارزه با فساد اداری را ارائه خواهند داد تا در نشست بروکسل به جامعه جهانی تقدیم شود.

به گفته وی، به دلیل فساد اداری، صدها پرونده به لوی سارنوالی فرستاده شده اما بررسی نشده و باقی مانده است و برای مبارزه جدی با فساد اداری، محاکم عدلی و قضایی صلاحیت دارند که املان فساد را محاکمه نمایند.

همچنین از ایجاد یک سیستم مالی جدید برای حکومت خبر داده شد و رئیس جمهور تاکید کرد که اداره تخصصی مبارزه با فساد اداری این سیستم را کنترول کرده و با فساد اداری مبارزه می کند.

رئیس جمهور همچنین اعتراف کرد که حکومت در رساندن پیام به مردم ضعیف بوده و جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده و بحران آفریده است.

از ایجاد مرکز تخصصی مبارزه با فساد در حالی یاد می شود که در سال های گذشته چند اداره از جمله اداره مبارزه با ارتشا و فساد اداری در کشور فعالیت می کند؛ اما در روند کاهش فساد اداری اقدام جدی صورت نگرفته است.

Author

About Author