اعتراض چین به مصوبه ضد ایرانی کنگره امریکا

چین که یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران است بر مخالفت خود با لایحه اخیر مجلس نمایندگان امریکا برای وضع تحریم‌های اقتصادی ایران تاکید کرده است.

به گزارش خبرگزای خاورمیانه، وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: چین مدت زیادی است از حل و فصل (مسئله انرژی هسته‌ای ایران) از طریق گفتگو و مذاکره حمایت کرده است و با تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه (بر ایران) از سوی یک کشور بر اساس قوانین داخلی‌اش مخالف است.

در ادامه این بیانیه آمده است، پکن به طور خاص با تحریم‌هایی که به منافع طرف ثالث آسیب بزند مخالف است.

مجلس نمایندگان امریکا روز چهارشنبه (۹ اسد) به منظور وضع تحریم‌های سختگیرانه‌تر بر صادرات نفت ایران و سایر بخش‌های اقتصادی این کشور لایحه‌ای را تصویب کرد.

این لایحه که برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب سنا برسد و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز آن را امضا کند درصدد است صادرات نفت ایران را در یک سال روزانه به میزان یک میلیون بشکه کاهش دهد.

در این لایحه همچنین هرگونه تجارت در بخش‌های عمرانی، معدن و موترسازی ایران در فهرست سیاه قرار گرفته و تحریم شده است، امریکا با تصویب این لایحه به دنبال آن است تا سال ۲۰۱۵ میلادی، تمامی فعالیت‌های ایران در زمینه فروش نفت را متوقف کند و صادرات نفتی ایران را به صفر برساند.

چین به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و یکی از خریداران اصلی نفت ایران بارها بر توسل به دیپلماسی در قبال موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکید کرده است و با تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و اتحادیه اروپا بر ضد تهران مخالفت کرده است.

با این وجود تهران با «بی‌اساس» خواندن این اتهامات تاکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) و عضوی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمامی حقوق در زمینه توسعه و دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *