اعتراض صدها جاپانی در توکیو به طرح نخست وزیر این کشور

صدها نفر از مردم جاپان در اعتراض به طرح «شینزو آبه» نخست وزیر برای افزایش اختیارات نظامیان این کشور، مقابل ساختمان پارلمان در

صدها نفر از مردم جاپان در اعتراض به طرح «شینزو آبه» نخست وزیر برای افزایش اختیارات نظامیان این کشور، مقابل ساختمان پارلمان در شهر توکیو تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تظاهرات مردم جاپان در حالی برگزار شد که نمایندگان پارلمان در حال بررسی طرحم ارائه شده از سوی دولت برای افزایش اختیارات نیروهای نظامی این کشور موسوم به نیروهای دفاع از خود هستند.

معترضان معتقدند؛ طرح «آبه»، جاپان را از مسیر آرامش و صلح جویی دور کرده و کشور را به سمت جنگ می کشاند.

تظاهرکنندگان جاپانی، پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «ماده ۹ قانون اساسی را تغییر ندهید».

ماده ۹ قانون اساسی جاپان که به مسائل نظامی و جنگ ها مربوط می شود، این امکان را به این کشور می دهد که نیروهای نظامی خود را در کمترین زمان ممکن به عملیاتهای برون مرزی اعزام کند.

شهروندان جاپانی اعلام کردند نیروهای نظامی این کشور تنها زمانی باید از هم پیمانان خود دفاع کنند که خطری، موجودیت جاپان و یا منافع مردم را تهدید کند.

خبرگزاری کیودو نیز در گزارشی از انجام راهپیمایی اعتراض آمیز دیگری در منطقه «شیبویا» توکیو خبر داد که توسط دانش آموزان و دانشجویان جاپانی برگزار شده است.

یکی از دانش آموزان شرکت کننده در این تظاهرات گفت که اگرچه ما حق شرکت در انتخابات را نداریم اما به شدت با هرگونه جنگ مخالف هستیم.

این در حالی است که جنرال «ناکاتانی» وزیر دفاع جاپان نیز روز گذشته – یکشنبه – در اظهاراتی برای اولین بار به خطرات پیش روی طرح افزایش اختیارات نظامیان این کشور اعتراف کرد.

او گفت که طرح ارائه شده می تواند خطرات پیش روی نظامیان جاپان را افزایش دهد، به همین منظور دولت تلاش می کند تا تمهیدات لازم را برای این طرح در نظر بگیرد.

طرح ارائه شده توسط دولت جاپان، پیش از این مورد توافق ائتلاف حاکم جاپان یعنی احزاب لیبرال دموکرات و کمیتو رسیده و کار بررسی آن در پارلمان جهت تصویب نهایی آغاز شده است.

تصویب این طرح در پارلمان جاپان، به نیروهای نظامی این کشور قدرت و اختیارات جدیدی می دهد که تا پیش از این به دلیل محدودیت های موجود در قانون اساسی از آنها محروم بوده است.

جاپان تلاش دارد با تفسیر قانون اساسی به هم پیمانان خود بویژه آمریکا در مواقع لزوم کمک کند. بررسی این این سیاست که جاپان آخرین بار در سال ۱۹۹۷ اقدام به اصلاح آن کرد، تفسیر مجدد سال گذشته (۹۳) دولت «آبه» از قانون اساسی که امکان به اصطلاح «دفاع جمعی» را فراهم می کند، در نظر خواهد گرفت.

Author

About Author