اظهارات مقامات پاکستان در باره شبکه حقانی تکراری است

حقانیدولت افغانستان، اظهارات مقامات اخیر پاکستان را مبنی براینکه شبکه حقانی در نتیجه عملیات نظامی آن کشور متلاشی شده است، تکرار ادعا های مقامات پاکستانی در بیش از یک دهه گذشته دانسته است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان مدعی شده است که شبکه تروریستی حقانی در نتیجه عملیتات های نظامی پاکستان بکلی از هم پاشیده و از بین رفته است.

آقای عزیز روز گذشته گفته بود که به دنبال عملیات ارتش پاکستان در منطقه وزیرستان شمالی، زیرساخت‌های شبکه حقانی، از جمله کارخانه‌های ساخت مواد انفجاری و ظرفیت‌های دیگری مانند راه‌های ارتباطی این گروه، متلاشی شده‌اند.

مشاور امنیت ملی صدراعظم پاکستان همچنین گفت که در حال حاضر حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت‌های شبکه حقانی، در خاک افغانستان قرار دارد و آنچه در پاکستان باقی مانده در مقایسه با ظرفیت‌ها و امکانات این گروه در خاک افغانستان، بسیار ناچیز و محدود است.

با این حال دولت افغانستان اعلام کرده است که چنین اظهارات مقامات تکراری است و بزرگترین اختلاف نظر میان افغانستان و پاکستان چگونگی حضور گروه های تروریستی به ویژه شبکه حقانی در داخل پاکستان بوده است.

افغانستان اسناد و شواهد در دسترس دارد که رهبری، سوق اداره، زیربنای حمایوی و پناهگاه های شبکه حقانی و سایر شبکه های دهشت افگن در داخل خاک پاکستان وجود دارد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر بیانیه ای اعلام کرد که حکومت افغانستان همواره مدارک کافی که حضور شبکه های تروریستی را در پاکستان به اثبات می رساند، در اختیار حکومت پاکستان قرار داده تا علیه گروه های مذکور اقدام نماید.

در بیانیه آمده است که جامعه جهانی این موضوع را نیز درک کرده است که پایگاه های گروه های دهشت افگن از جمله شبکه حقانی در داخل پاکستان قرار دارند.

اقدام اخیر مقامات ایالات متحده مبنی بر مشروط ساختن کمک های نظامی به پاکستان در بدل اقدام اسلام آباد علیه شبکه حقانی و سایر گروه های تروریستی در داخل آن کشور، مهر تایید بر موقف بر حق افغانستان می گذارد.

جمهوری اسلامی افغانستان یکبار دیگر تاکید می کند که انکار از این حقایق زمینه را برای همکاری میان دو کشور در راستای مبارزه با تروریزم و تحکیم صلح و ثبات در سطح منطقه، تضعیف می کند.

در بیانیه تاکید شده که دولت افغانستان به صلح و ثبات منطقوی متعهد و مصمم است و از پاکستان یکبار دیگر می خواهد که در مقابل دشمنان مشترک مردمان دو کشور از جمله شبکه حقانی به تعهدات خود صادقانه عمل کند و در زمینه اقدامات جدی نماید.

Author

About Author