اطلاعات تازه از کشتارهای NSA در افغانستان

.

خبرگزاری خاورمیانه / میز امنیت

این در حالی است که شماره تلفن‌ها الزاماً متعلق به هدف اصلی نبوده‌اند و به افراد بیگناه و یا افراد نزدیک به مظنونان اصلی واگذار شده اند. این شبکه به نقل از سایت اینترسپت (Intercept)، اعلام کرده است که آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات ردیابی تلفن‌های همراه افراد مظنون را مستمرا به ارتش ‌می‌داده تا هدف پهپادهای آمریکایی قرار گیرند.

انتشار این خبر در رسانه نوظهور اینترسپت نشان می‌دهد که ارتش آمریکا و سازمان سیا، اهداف حملات هواپیماهای بدون سرنشین را بر اساس اطلاعات به دست آمده از طرف سازمان امنیت ملی استوار کرده است. حملات هوایی آمریکا، تاکنون شمار زیادی از افراد بیگناه را در پاکستان، افغانستان، لیبی و یمن به کام مرگ کشانده است.

پایگاه اینترنتی اینترسپت در روز دوشنبه ، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ادوارد اسنودن و یک افسر پیشین آمریکایی که هدایت از راه دور پهبادها را بر عهده داشته گزارشی را در این زمینه منتشر کرده است. این سایت را گلن گرین ولد، روزنامه نگار معتمد اسنودن، لارا پویتراس، کارگردان مستندساز و جرمی شاهیل، خبرنگار و پژوهشگر آمریکایی که مدتی را در عراق گذرانده است، اداره می‌کنند.

ادوارد اسنودن مدارک و اسناد مربوط به شنود و رصد ارتباطات را به گلن‌ گرین‌والد داده است. در ماه‌های اخیر هیچ روزنامه‌نگاری در جهان به اندازه گلن گرین‌والد، روزنامه‌نگار آمریکایی ساکن برزیل، تیتر رسانه‌های جهانی نبوده است. آقای گرین‌والد نخستین کسی بود که اسناد فوق‌محرمانه‌ای که ادوارد اسنودن از سیستم عظیم جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در اختیار داشت را در گاردین و دیگر رسانه‌های جهانی منتشر کرد و حالا با همکاری پیر امیدیار، میلیاردر ایرانی-‌آمریکایی و بنیان‌گذار وب‌سایت Ebayرسانه‌ای متفاوت و تحول‌ساز به نام اینترسپت را تأسیس کرده است.

بر پایه داده‌های اینترسپت، شناسایی اهداف حملات پهپادهای آمریکایی، در بسیاری موارد طی تجزیه و تحلیل ابرداده‌های ان‌اس‌ای و ردیابی مکالمات تلفن همراه صورت گرفته‌اند. اینترسپت می‌نویسد، ماموران اطلاعاتی محلی هیچگاه بررسی نکرده‌اند که صاحبان آن تلفن‌های همراه، چه کسانی بوده‌اند و آیا حقیقتا به افراد مورد نظر تعلق داشته‌اند یا خیر.

در ادامه گزارش این سایت آمده که برخی از افراد مظنون، برای رد گم کردن، در برخی موارد بیش از ۱۶ سیم‌کارت داشته‌اند و این سیم‌کارت‌ها را بعد از شناسایی به اقوام و دوستانی داده‌اند که روح‌شان هم از شنود و ره‌‌گیری و فعالیت‌های تروریستی خبر نداشته است.

یک افسر سابق ارتش آمریکا که وظیفه هدایت از راه دور پهبادها را برعهده داشته است، به اینترسپت گفته است: «مردم فکر می‌کنند که ما فهرستی از اشخاص به عنوان هدف در اختیار داشته ایم در حالی‌که هیچ لیستی در اختیار ما نبوده و تنها فهرستی از تلفن‌های همراه در اختیار ما بود.»

 

واشنگتن پست، در اکتبر سال ۲۰۱۳ با اتکا بر اسناد افشا شده توسط اسنودن اعلام کرد که سازمان امنیت ملی آمریکا نقش مهمی در عملیات ‌پهپادهای ارتش آمریکا داشته‌است. آن زمان چیزی درباره شنود تلفن همراه گفته نشد، بلکه بحث عمدتا بر سر استخراج اطلاعات از ایمیلها و فعالیتهای اینترنتی افراد بود.

شبکه تلویزیونی دویچه وله در ادامه اضافه میکند که ادوارد اسنودن به تازگی در مصاحبه تلویزیونی مفصلی با شبکه اول تلویزیون آلمان اعلام کرده که دیگر اسنادی در اختیار ندارد و هر آنچه در اختیارش بوده به تعدادی از روزنامه‌نگاران سپرده است. او تاکید کرده که دیگر نقشی در این زمینه ندارد که چه چیزی از درون این اسناد منتشر خواهد شد.

اسنودن در تازه‌ترین افشاگری خود از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از کمپانی‌های صنعتی کشورهای اروپایی پرده برداشته و هدف این جاسوسی‌ها را نه امنیت ملی که منافع ملی خوانده است. چند ماه پیش نیز بنابر برخی از اسناد منتشر شده توسط اسنودن، روشن شد که آمریکا تلفن های آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را نیز شنود میکرده است.

انتشار خبر ردیابی افراد از طریق تلفنهای همراه و مورد هدف قرار گرفتن افراد بیگناهی که از این تلفنها استفاده میکرده اند، برگی دیگر از جنایات آمریکایی ها را بر ملا ساخته است. حال باید دید این مدعیان دفاع از حقوق بشر، این رسوایی جدید را چگونه توجیه خواهند کرد. هرچند که وجدانهای بیدار در آمریکا و در سایر نقاط جهان دیگر به این اظهارات کودکانه دولتمردان آمریکایی وقعی نمی نهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *