اشرف غنی: ۳۹ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در نشست بروکسل اعلام کرد که ۳۹ درصد از مردم افغانستان در زیر خط فقر قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای غنی امروز (۱۴ میزان) در  نشست بروکسل سخنرانی کرد و گفت که این نشست نمایانگر آن است که جهان برای تامین آینده مصئون شهروندان افغانستان متعهد می باشد و هرگز تحت شعاع تبلیغات دشمن، قرار نمی گیرد.

کنفرانس بروکسل برای افغانستان تحت عنوان “مشارکت برای آبادانی و صلح” قبل از ظهر امروز چهارشنبه در شهر بروکسل پایتخت بلجیم با حضور داشت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان رسماً گشایش یافت.

در این کنفرانس بر علاوۀ رئیس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، نماینده گان بیش از ۷۰ کشور و ۳۰ نهاد و سازمان بین المللی به شمول بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد اشتراک داشتند.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی خویش گفت: ما در اینجا به عنوان نمایندگان کشور ها و سازمان های بین المللی همکار با یک دیدگاه مشترک روی ارزش دموکراسی و حقوق بشر و با درک وخامت تهدید تروریزم که ثبات و امنیت جهان را تهدید می کند، گرد هم آمده ایم.

رئیس جمهور افزود: شما رهبران جامعه بین المللی دوستان ما بوده اید و برای آوردن امید به مردم افغانستان نقش داشته اید و جامعه بین المللی برای مردم ما دست کمک را در طی سالیان جنگ، فقر و بدبختی دراز کرده است.

محمد اشرف غنی گفت: در کشوریکه آرزوی کودکش مکتب رفتن است، شما مکاتب بنا کردید، جائیکه زندگی پر از آسیب و امراض بود، شما کلینیک و شفاخانه اعمار نمودید و داکتران و نرس ها را آموزش دادید، مکاتب و مزارع ما را که تخریب و ماین گذاری شده بودند و اطفال ما را هنگام بازی بی پا و دست می ساختند، به کمک شما از خطرات ماین پاکسازی کردیم و باغ ها و تاکستان ها را دوباره احیا نمودیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: زنان افغان در ۱۵ سال گذشته تاریخ ساختند، با وجود که مورد خشونت و ظلم قرار می گرفتند، شکست را قبول نکردند و فعالیت های خویش را در مطابقت به قانون اساسی که فرصت های مساوی را برای تمام شهروندان کشور فراهم کرده است، به پیش برده اند.

رئیس جمهور غنی گفت که فقر چالش متداوم است و ۳۹ در صد مردم ما تحت خط فقر قرار دارند که عایدات روزانه شان یک اعشاریه سی پنج دالر می رسد و این بدان معنی است که یک یا دو مرتبه روزانه غذا می خورند و امکانات اندک برای رفتن کودکان شان به مکاتب دارند.

رئیس جمهور افزود: من از تعهدات جدید و سخاوتمندانۀ شما به نمایندگی از مردم فقیر کشورم ابراز سپاس می کنم و ما در راستای کاهش فقر و از بین بردن آن تلاش های خستگی ناپذیر خواهیم کرد.

رئیس جمهور کشور گفت که از سال ۲۰۰۲ بدینسو سرمایه گذاری شما بالای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ما را توانایی بخشیده است تا مبارزه با تروریزم، جرایم و بی ثباتی را رهبری و مدیریت نمائیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با اعتماد گستردۀ مردم افغانستان و حمایت همه جانبه جامعه بین المللی با دشمن مواجه و در برابر آنها غالب می گردند که مثال عمده آن شکست دیروز دشمن در کندز بود.

رئیس جمهور گفت: این نشست رهبران نمایانگر آنست که جهان برای تامین آینده مصئون شهروندان افغانستان متعهد است و هرگز تحت شعاع تبلیغات دشمن، قرار نمی گیرد. دشمنان آزادی می توانند جریان خبر را متاثر سازند، اما ارادۀ ما را خدشه دار و از عزم ما کاسته نمی توانند و یا توجه ما را برای ساختن یک دولت قوی، دسترسی به مارکیت ها و نهاد های اجتماعی که هر ملت آزاد و دارای استقلال به آن نیازمند است، منحرف ساخته نمی توانند.

رئیس جمهور افزود: در سه ماه گذشته ما تعهد سرمایه گذاری سکتور خصوصی در افغانستان را به ارزش یک اعشاره یک میلیارد دالر بدست آوردیم.

وی گفت که خبر سرمایه گذاری کمپنی ترکی به هزینه دو صد میلیون دالر در بند کجکی ولایت هلمند که صد میگاوات برق را تولید می نماید، شما را خرسند خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی گفت که برای نخستین بار در چهل سال گذشته، ما دو بند برق را به پایه اکمال رسانیدیم، که می توانند ۶۰ میگاوات برق را تولید کنند و ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره نمایند. در سه سال آینده ما بند های بیشتری را اعمار خواهیم کرد تا تقریباً ۲۶ میلیارد متر مکعب آب را برای آبیاری و تولید برق مهار سازیم که در ۲۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

محمد اشرف غنی گفت که رسیدن اولین محموله های تجارتی قطار آهن از چین به افغانستان و توافق برای ایجاد یک دهلیز هوایی با هندوستان برای صادرات و واردات کالا های با ارزش زیاد به حجم کم، نوید دهندۀ گسترش همکاری های منطقوی است.

رئیس جمهور افزود: من خرسندم که به تعداد ۲۴۰ تن از مردم روستایی افغانستان از سراسر کشور با من و داکتر عبدالله و اعضای کابینه به ارزش یک میلیارد دالر پروگرام میثاق شهروندی را افتتاح کردیم که در ماه جنوری برای ۱۲ هزار دهات و قصبات کشور، خدمات صحی اولیه، معارف، برق رسانی و آب آشامیدنی صحی را فراهم می سازد.

رئیس جمهور غنی با اشاره به نشست مبارزه با فساد اداری در لندن، گفت که خرسندم که نه تنها مرکز عدلی و قضایی به شکل همه جانبه کاملاً فعال بوده، اولین توقیف در این خصوص نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره بر اینکه ریشه مشکل در منطقه است، گفت که تروریزم مرز نمی شناسد، نباید میان تروریزم خوب و بد تفاوت قایل شد و آنرا پناهگاه داد و از آن اغماض کرد. تروریزم نه تنها تهدیدی برای افغانستان است، بلکه برای تمام جامعه بین المللی می باشد.

محمد اشرف غنی افزود: ما به وحدت، تلاش های متمرکز و دیالوگ متعهد هستیم و موافقتنامه صلح را امضا کردیم، موافقتنامه اخیر در اثر اجماع داخلی صورت گرفت نه وساطت بیرونی. موافقتنامه مذکور در مطابقت به قانون اساسی و در پی مذاکرات بین الافغانی به انجام رسیده است.

رئیس جمهور تاکید کرد که مردم افغانستان صلح می خواهند، ما به صلح خواهیم رسید و به سیاست سازنده متعهد هستیم، نه سیاست مخرب.

رئیس جمهور غنی، گفت که تروریزم متاسفانه یک پدیده کوتاه مدت نیست و با توجه به چهار موج تروریزم، این پدیده وسط مدت است و ما نیاز داریم تا برای مقابله با آن نیروهای خود را منسجم سازیم، تمرکز خود را حفظ کرده و با همدیگر حرکت کنیم.

رئیس جمهور کشور در اخیر سخنانش گفت: ما به دست دوستی نیاز داریم تا باور داشته باشیم که به رنج چهل سالۀ یک ملت با عزت که هیچگاه علیه هیچ یک از همسایه های خود تهدیدی را متوجه نساخته و کمک و همکاری جامعه بین المللی را استقبال نموده است، نقطه پایان بگذاریم.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *