اشرف غنی: روابط افغانستان با ایران در ثبات منطقه کمک می کند

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، ضمن دیدار با دکتر “محمدجواد ظریف” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط افغانستان با جمهوری اسلامی ایران در ثبات منطقه کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز یکشنبه (۱۷ ثور) در راس یک هیات عالیرتبه وارد کابل شد و ابتدا با صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور دیدار و سپس در یک کنفرانس متشرک خبری حضور یافتند.

همچنین آقای ظریف و اشرف غنی با حضور رئیس اجرایی کشور در ارگ ریاست جمهوری در مورد گسترش بیشتر مناسبات و همکاری ها میان دو کشور، بحث و تبادل نظر نمودند.

رئیس جمهور غنی ضمن خوش آمدید به داکتر ظریف و هیات همراه اش، از جان باختن کارگران معدن در آن کشور ابراز تاسف کرده و برای حکومت و مردم ایران که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارند، آرزوی موفقیت نمود.

وی گفت: امروز ما شاهد این هستیم که یک دیدگاه بلند برای همکاری ها میان افغانستان و ایران ایجاد شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد که ما باید تهداب روابطی را میان دو کشور بگذاریم که دورنمای آن در کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت، واضح باشد.
محمد اشرف غنی گفت که ما آمادۀ همکاری مشترک در بخش های اقتصادی، ترانزیتی و مبارزه با مواد مخدر و همچنان مسایل مرزی با یک نقشه واضح با ایران هستیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که افغانستان و ایران روابط دیرینه و حسنه داشته اند و در آینده نیز این روابط تقویت مزید خواهد یافت. وی تاکید کرد که روابط افغانستان با ایران در ثبات منطقه کمک می کند.

رئیس جمهور غنی گفت که ما مذاکرات خود را با ایران با اراده و نیت نیک، انجام می دهیم و افغانستان آماده است که کمیته های کاری خود را بزودی معرفی کند تا ما بتوانیم با یک تقسیم اوقات واضح، به یک سند جامع دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای افغانستان، ثبات و امنیت مرزهایش اهمیت خاصی دارد، خواستار همکاری ایران در این عرصه گردید.

آقای غنی گفت که ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت های منطقوی گردد. وی با تاکید بر اینکه جنگ افغانستان، جنگ داخلی نیست، تصریح کرد که ما اقدامات بسیار جدی را علیه تروریزم از جمله داعش انجام داده ایم و اجازه نمی دهیم که تروریستان از خاک ما علیه کشورهای دیگر استفاده نمایند.

رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد که گروه های تروریستی، دشمنان مشترک ما است و افغانستان هیچ زمانی تروریستان را در آغوش نمی گیرد و به حیث وسیله استفاده نمی کند.

محمد اشرف غنی گفت که ما همکاری های خود را با جمهوری اسلامی ایران در چند محور مشخص، مانند: بندرچابهار، استفاده از خط آهن و توسعه نقاط سرحدی، گسترش می دهیم.

رئیس جمهور از جانب ایران خواست که به منظور جلوگیری از قاچاق بخاطر مهاجرت های اقتصادی، اجازه نامه های قانونی برای کارگران افغان، اعطا نماید.

محمد اشرف غنی با اشاره به همکاری های منطقوی گفت که ما در بخش همکاری های منطقوی، تلاش داریم تا ایران از طریق افغانستان با چین و ازبکستان وصل شود و می توانیم مذاکرات چند جانبه را در زمینه داشته باشیم.

در همین حال داکتر “محمد جواد ظریف” وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشکر از استقبال هیات همراه اش، بخاطر حادثه تروریستی در قول اردوی ۲۰۹ شاهین به رئیس جمهور و مردم افغانستان ابراز تسلیت و غم شریکی نموده تاکید کرد که حرکت های تروریستی و خشونت طلبی، خطری است که منطقه را تهدید می کند.

آقای ظریف با اشاره براینکه گروه های تروریستی برای هر دو کشور یک خطر است، گفت که ما همیشه در کنار مردم افغانستان بوده ایم و در آینده نیز خواهیم بود و از حکومت وحدت ملی حمایت می کنیم.

داکتر ظریف از روند گفتگوهای صلح به محوریت افغانستان استقبال کرده گفت که ما متعهد به روابط درازمدت و راهبردی با افغانستان هستیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود که ما برای همکاری پایدار آمادگی داریم و نماینده های خود را برای کمیته های کاری معرفی کنیم تا کمیته ها، کار خود را بزودی آغاز کنند.

وی افزود که ما بدون حضور افغانستان در هیچ نشستی شرکت نکرده ایم، اما باور داریم که آینده افغانستان را مردم و دولت آن رقم می زنند.

وزیر خارجه ایران آمادگی کشورش را برای همکاری با افغانستان ابراز کرد و گفت که امنیت افغانستان برای امنیت ایران مهم است. وی تاکید نمود که ما در تمام مناسبات، بر محوریت دولت افغانستان همکاری می کنیم.

همچنین در این دیدار، “سرور دانش” معاون دوم رئیس جمهور گفت که به افغانهای که میعاد پاسپورت شان تا پایان ماه ثور ختم می گردد، فرصت داده شود تا بتوانیم بعد از بررسی های همه جانبه، اقدامات سریع را بخاطر حل مشکلات انجام دهیم.

وی افزود که در رابطه افغانستان و ایران، توافق نظر وجود دارد و این نقطه عطف در مناسبات میان دو کشور می باشد.

همچنین در این دیدار، داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائی نیز صحبت کرد و گفت که در افغانستان، دیدگاه واحد در رابطه به مناسبات با کشورها بخصوص جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و ما تلاش داریم که تعهدات همکاری دراز مدت با ایران ایجاد گردد و اولویت های روابط ما به بررسی گرفته شود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *