اشرف غنی: به جای طالبان باید با پاکستان مذاکره شود

محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نقش پاکستان در روند صلح در افغانستان مهم خوانده و گفته است که به جای طالبان، گفت‌وگوهای صلح باید با پاکستان انجام شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رییس جمهورغنی امروز سه شنبه (۱۹ جوزا) به ولایت قندهار در جنوب کشور سفر کرد و با سران و متنفذین ولایت قندهار دیدارهای داشت.

آقای غنی در این سفر در جمعی از سران ولایت قندهار، نقش کشور پاکستان را در روند صلح در افغانستان مهم خواند و تاکید کرد که به جای طالبان، گفت وگو های صلح باید با پاکستان انجام شود تا این کشور طالبان را برای مذاکرات رو برو با دولت افغانستان راضی کند.

رییس جمهورغنی گفت که “پاکستان از گذشته جنگی اعلام ناشده علیه افغانستان را آغاز کرده است.

او همچنین به تلاش‌هایی که در دوران حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان برای گفت‌وگو با گروه طالبان صورت گرفته بود، اشاره کرد و گفت: در آن زمان همه رهبران طالبان که با دولت افغانستان وارد مذاکره شده بودند، یا توسط پاکستان کشته شدند و یا به زندان افتادند.

اشرف غنی در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده در مورد اختلافات مرزی با پاکستان، گفت که این موضوع بخشی از گفت‌وگوهای صلح نیست و مذاکره در این باره بالاتر از صلاحیت او است و این مردم افغانستان هستند که باید در مورد خط دیورند تصمیم بگیرند.

همچنین اشرف غنی خبر امضای تفاهمنامه با سازمان استخباراتی پاکستان، “آی‌اس‌آی” را شایعه خواند و گفت این تفاهمنامه تا به حال امضا نشده است.

او گفت که چنانچه دولت افغانستان بخواهد چنین تفاهنامه‌ای را امضا کند، متن آن توسط خود او تهیه و برای تایید به شورای امنیت ملی افغانستان فرستاده خواهد شد.

انتشار گزارش‌هایی در مورد امضای تفاهمنامه همکاری‌های استخباراتی میان ریاست امنیت ملی افغانستان و سازمان استخباراتی پاکستان در هفته‌های گذشته، به موضوعی جنجال‌برانگیز در کشور بدل شده است.

حسیب صدیقی سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از امضای این تفاهنامه خبر داده بود، اما پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها، شورای امنیت ملی کشور اعلام کرد که آنچه امضا شده است تنها پیش‌نویس این تفاهمنامه بوده است.

Author

About Author