اشرف غنی: افغانستان نمی خواهد که یک کشور در انزوا باشد

11947625_861872887222288_2119388447359685404_nمحمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز “جمعه” در ششمین نشست بین المللی همکاری های اقتصادی منطقه ای (ریکا) که تحت عنوان ” راه ابریشم از مسیر افغانستان” روز گذشته در کابل آغاز گردید، سخنرانی نمود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، در این نشست بر علاوه مسئولین عالی رتبه دولت افغانستان، مقامات بیش از ۳۰  کشور جهان و ۴۰ سازمان بین المللی، حضور داشتند.

در این نشست که به میزبانی حکومت افغانستان در تالار وزارت امور خارجه برگزار گردید، رئیس جمهور غنی در مورد تاریخچه افغانستان به عنوان پل اتصال آسیای مرکزی و جنوبی، گفت: افغانستان برای هزاران سال نقطه تقاطع آسیا بود و راه ابریشم یکی از مهمترین راه های بود که معاملات مهم اقتصادی جهان در آن صورت می گرفت و شبکه کامل ترانسپورتی در آن وجود داشت.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه راه ابریشم میراث و فرهنگ تشبثاتی برای ما گذاشته است، گفت که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ختم جنگ باشیم و آسیا یکبار دیگر به یک قاره مهم اقتصادی جهان مبدل شود و افغانستان یکبار دیگر در آن، نقطه پیوند کشور ها و مردمان باشد.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که باید توازن مشکلات و فرصت ها را درک کنیم، مشترکین عمده خود را شناسایی کرده و آینده نگر باشیم تا بالای موانع جغرافیایی و سیاسی فایق آئیم و به سوی آینده به پیش رویم.

آقای غنی با تاکید بر اینکه فرصت های بُرد بُرد برای منطقه ایجاد گردد و تمام اقشار و شهروندان در آن سهم داشته باشند، گفت که ما باید موانع را در عرصه های حکومت داری، پالیسی، علم و دانش و زیربنایی شناسایی کنیم و برای برداشتن آن اقدامات عملی نمائیم.

رئیس جمهور گفت که اگر در افغانستان صلح و ثبات برقرار گردد، کشور ما بهترین مکان برای گردشگران می باشد.

وی با توجه بر اینکه موقعیت افغانستان باعث مشکلات اش در گذشته شده بود، اظهار امیدواری کرد که این موقعیت مهم در سالهای آینده بتواند باعث منفعت های بزرگی برای افغانستان شود.

او همچنان از ظرفیت ها و منابع افغانستان در عرصه های مختلف از جمله زراعت، مالداری، منابع آبی و منابع غنی و نایاب معدنی یاد آوری نموده، گفت که کشور ما می تواند از بزرگترین تولید کننده گان مس و بزرگترین بازیگران مارکیت طلا باشد.

رئیس جمهور غنی با اشاره بر اینکه افغانستان نمی خواهد یک کشور در انزوا باشد، گفت که حکومت وحدت ملی تعهد و ارادهء سیاسی برای پیشرفت و ترقی افغانستان دارد.

رئیس جمهور از سرمایه گذاری های منطقوی در افغانستان استقبال کرد و تاکید نمود که باید سکتور خصوصی و دولتی مشترکاً کار نمایند.

اشرف غنی گفت که ما دو گزینه داریم نخست اینکه افغانستان و منطقه به یک نقطه اتصال اموال تجارتی و کالا، مفکوره ها و معاملات مبدل شود و گزینه دوم که هدف تروریستان می باشد، روند مبدل شدن منطقه به یک نقطه اتصال به بن بست مواجه گردد.

رئیس جمهور غنی در اخیر صحبت هایش گفت که پیام شبکه های تروریستی، پیام مایوسی است و تمرکز آنها بالای کشتار افراد بی گناه و تخریب میراث های فرهنگی می باشد.

رئیس جمهور افزود که ما باید جرئت این را داشته باشیم که به نماینده گی از اکثریت مطلق کشور های اسلامی صحبت کنیم که ملت های مسلمان پیام وحشت و خشونت را شدیداً رد می کنند.

Author

About Author