اشرف غنی: از خاک پاکستان به افغانستان پیام جنگ فرستاده می شود

اشرف‌غنی احمدزی ۰۱۶محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ضمن انتقاد شدید از عملکرد مقامات پاکستانی در برابر دولت و مردم افغانستان گفت: هنوزهم از خاک پاکستان به افغانستان پیام جنگ فرستاده می شود.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای غنی روز دوشنبه (۱۹ اسد) در یک نشست خبری در ارگ ریاست جمهوری در باره وضعیت امنیتی کشور و روابط افغانستان با پاکستان طی ۹ ماه گذشته صحبت کرد.

او گفت: پیش بینی ما و همۀ کسانی که با شرایط کشور و منطقه آشنایی داشتند این بود که سال جاری سخت ترین سال بعد از آغاز پروسه بُن خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که خروج بیش از صد هزار نفر از مجهزترین نیروهای نظامی جهان از افغانستان، و تعلق گرفتن همۀ مسئولیت های مقابله با تهدیدات، به نیروهای دفاعی و امنیتی کشور، تحولی نبود که برای کسی قابل پیش بینی در سال جاری نباشد.

کسانی از بیرون پیش بینی می کردند که افغانستان شاید حتی برای چند روز محدود هم تاب مقابله با این وضعیت را نداشته باشد.

دشمنان از مدت ها منتظر بودند و آنان آخرین تلاش خود را برای براندازی نظام افغانستان به خرج دهند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که رؤیاهای شوم همۀ بدخواهان نقش بر آب شد و نیروهای امنیتی افغانستان روزانه نقش هماهنگ کننده جنگ را ایفا کردند و جای خالی همۀ نیروهای خارجی را پر و به تهدیدات دشمنان پاسخ دندان شکن میدهند.

آقای غنی از فداکاری و ایثار فرزندان شجاع “نیروهای امینتی” با ایمان کشور سپاسگزاری کرد و گفت: از سرباز تا جنرال حسن وطن پرستی خود را روزانه و بار بار تثبیت می کنند.

مشکل تروریسم یک مشکل گسترده و فراگیر است، حملات انتحاری در افغانستان، در عربستان سعودی، در عراق، سوریه، ترکیه و سایر کشورهای مسلمان همه از یک نوع است. این حملات هیچ هدفی را تعقیب نمی کند جز براندازی دولت ها و از میان برداشتن نظام دولتداری در منطقه.

او گفت: ما به تلاش های خود برای غلبه بر این مشکل ادامه می دهیم، و چنانکه در کنفرانس شانگهای در روسیه نیز گفتم ما در صدد شکل دهی به اجماع و همکاری موثر منطقه ای در این زمینه هستیم.

حملات زنجیره­ای اخیر در کابل و سایر ولایات، نشان می دهد که شکل جنگ تغییر کرده است، دشمن پیش از این برای سیطره بر زمین می جنگید، تا نوعی پیروزی را برای خود رقم بزند.

اکنون که ستون فقرات آن در میادین جنگ در هم شکسته است از روی درماندگی به حمله های ذلیلانه به جان مردم بیدفاع در شهرها روی آورده است، تا روحیه و امید مردم را نشانه بگیرند.

آقای افزود در گفتگوی که با صدراعظم و لوی درستیز پاکستان داشته واضح ساخته است که آن کشور بحیث یک دولت باید آنچنان که تروریسم را برای خود تعریف کرده است، در ارتباط با افغانستان نیز به همان اصول پایبند باشد.

او گفت: در سفری که در ماه نوامبر سال گذشته به پاکستان داشتم، آمادگی کامل خود را برای صلح اعلام کردیم و واضح ساختیم که این صلح دو بُعد دارد، یک بُعد آن صلح با پاکستان است تا جنگ اعلام ناشده ۱۳ سال گذشته با افغانستان خاتمه یابد و بُعد دیگر آن با طالبان. در آنجا روی فرصت ها و تهدیدات مشترکی که وجود داشت بحث کرده، و به طرف پاکستانی به وضاحت گفتیم که فرصتِ به وجود آمده میان دو کشور دریچه ای است که گشوده شده، و بستگی به اراده و ظرفیت دولتمردان پاکستانی دارد که بخواهند این دریچه گشوده تر شده به دروازه، راهرو، پیاده رو، یا حتی شاهراهی دایمی تبدیل گردد، یا اینکه کاملاً مسدود شود.

رئیس جمهور غنی گفت: در ده ماه گذشته نشان دادیم که از طرف ما هم اراده و هم ظرفیت کافی برای این امر وجود دارد. ما تحلیل را با طرف پاکستانی شریک ساختیم تا هر دو طرف به مقابله هدفمند و سرتاسری با تروریسم برویم و بساط خشونت را از هر دو کشور بر چینیم.

وی افزود در تمام این مدت منتظر بودیم تا طرف پاکستانی اراده و ظرفیت خود را در عمل نشان بدهد اما پاکستان هنوز شاهد برپایی اجتماعاتی است که ایادی مزدور از آنجا به ما پیام جنگ می فرستند.

حوادث دو ماه اخیر به طور عام و روزهای اخیر به طور خاص نشان داد که هنوز لانه های تربیت انتحاری و فابریکه های ساخت بمب هایی که مردم بیگناه ما را به خاک و خون می کشند مثل گذشته در آن کشور فعال است.

همانگونه که انفجار پیشاور و قتل صد ها کودک بیگناه، یک نقطه عطف در تاریخ آن کشور شمرده شد، حوادث اخیر کابل و برخی ولایات برای ما نیز یک نقطه عطف است.

اکنون حقانیت ما برای کشورهای منطقه به ثبوت رسیده است و همه می دانند که ما صادقانه برای رسیدن به صلح تلاش کردیم.

تصامیمی که دولت پاکستان در هفته های آینده می گیرد، می تواند بر روابط دو کشور در دهه های آینده تاثیر گذار باشد، زیرا مصئونیت مردم و منافع افغانستان اساس روابط ما است، و ما نمی توانیم بیش از این شاهد به زمین ریختن خون مردم خود در جنگی باشیم که از بیرون صادر و بر مردم ما تحمیل می شود.

او در اخیر افزود که صدر اعظم پاکستان وعده داده به مقام های آن کشور دستور دهد تا یک پلان عملی برای مقابله با تروریسم تهیه شود و در سفری که هیات افغانی در روز پنجشنبه آینده به آن کشور دارد، روی نحوۀ تطبیق آن توافق و فیصله صورت بگیرد.

اشرف غنی گفت: پرسش اساسی این است که چگونه کسانی که این همه ادعای شریعت ورزی دارند، در برابر قتل بیگناهان به این پیمانه بی پروا هستند؟ آنان به این فرمودۀ قرآن مجید چه پاسخی دارند که در آیت سی و دوم سورۀ مائده می­فرماید: “هر کس که شخصی را به قتل برساند بدون اینکه او مرتکب قتل شده یا دست به اقدامی تبهکارانه زده باشد، بدان می مانَد که گویا تمام انسان ها را یکجا به قتل رسانده است”؟

با جنایتکاران جایی به مدارا نیست، به محاکم و دستگاه های قضایی کشور دستور داده شده تا با مجرمانی که دست شان به خون مردم ما آغشته است هیچگونه تسامُحی صورت نگیرد، و کسانی که ندای صلح را با جنگ و جنایت پاسخ می دهند، شکی نداشته باشند که اشد مجازات خواهند شد.

Author

About Author