اشخاص ارتباطی با طالبان، تحریم می شوند

0,,17781770_303,00شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن تمدید تحریم ها علیه طالبان، تاکید کرد که هر شخص و یا گروهی که با طالبان ارتباط داشته و یا آنها را کمک کند نیز در فهرست تحریم ها قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تازه ترین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، در آخرین شب پاییز (۳۰قوس) برگزار شد که در آن بالای مسایل مختلف از جمله ناامنی در افغانستان بحث صورت گرفت.

در این نشست، نکیلاس هیسم، نماینده سازمان ملل در افغانستان اظهار داشت که ناامنی هنوزهم در این کشور وجود دارد و بیم آن می رود که گسترش یابد.

به گفته وی، اکنون در افغانستان تنها طالبان نه و بلکه داعش نیز ظهور کرده و در شماری از مناطق به ناامنی پرداخته است.

از سویی هم، محمود صیقل، نماینده ویژه افغانستان در سازمان ملل گفت که مردم افغانستان جنگ تحمیلی را تجربه کردند و در این راه قربانی های زیادی نیز داده اند.

به گفته وی، برای جلوگیری از اقدام هایی برای ایجاد ناامنی، یک بار دیگر نیاز به تعهد درازمدت جامعه جهانی در افغانستان است که این حضور می تواند از هر راه ممکن صورت گیرد.

صیقل تاکید کرد که گروه های شورشی در کشور همسایه افغانستان تمویل و تجهیز می شود و در این راه نیاز است تا شورای امنیت سازمان ملل، برنامه ویژه ای در قبال این گروه ها بگیرد.

در عین حال، نماینده ویژه افغانستان در سازمان ملل متحد تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان توان غلبه بر شورشیان را دارند به شرطی که از سوی جامعه جهانی مورد حمایت قرار گیرند.

بعد از این گفته ها، اعضای شورای سازمان امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، تحریم ها بر طالبان را تمدید کرده و قطعنامه ای نیز صادر کردند.

بر اساس این قطعنامه، تحریم ها بر سفر مقام های طالبان و منابع مالی این گروه محدودیت های بین المللی اعمال می کند.

در این قطعنامه که نسخه ای از آن در سایت سازمان ملل به نشر رسیده، به مسدود شدن منابع مالی‌ و اقتصادی اشخاص حقوقی و گروه طالبان، منع رفت و آمدهای بین‌ المللی، منع خرید و فروش و معامله مستقیم یا غیرمستقیم با طالبان و القاعده ذکر شده است.

در مورد اشخاص ارتباطی با شورشیان آمده است که هر شخص و یا گروهی که به هر طریقی با طالبان و یا به گسترش تفکر القاعده کمک کند که شامل کمک ها مالی، جذب و استخدام نیرو، تخریب وضع امنیتی افغانستان و تهیه جنگ افزار برای طالبان می شود؛ در فهرست تحریم ها قرار می گیرد.

این در حالی است که هم اکنون طالبان نقاط تحت نفوذ و فعالیت خود در افغانستان را افزایش داده و به تازه گی نیز ولسوالی سنگین ولایت هلمند را به کنترول خود در آورده اند.

Author

About Author