اشتراک طالبان در نشست مسکو گام مثبت برای پروسه صلح

اشتراک نمایندگان طالبان مسلح در نشست مسکو و مطرح کردن دیدگاه های شان، گام مثبت برای گفتگو های مستقیم است زیرا این گروه برای نخستین بار برای گفتگوهای مستقیم با افغانستان آماده می شوند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مولوی عطاء االرحمن سلیم، معاون شورای عالی صلح ضمن ابراز این مطلب در نشست خبری امروز (۲۲عقرب) نشست مسکو را پر دستاورد دانست.

او افزود شرایطی را که طالبان برای آغاز مذاکره گذاشتند متفاوت تر از گذشته بود، موانع بزرگ سر راه مذاکرات مستقیم نگذاشتند که خودش یک نقطه عطف از طرف طالبان مسلح بود.

سلیم همچنان تصریح کرد که یکی از شرایط طالبان برای آغاز مذاکره مستقیم، اخراج نیروهای امریکایی است که این یک مسئله بزرگ ملی است و یک شبه ممکن نیست و باید تصمیم گرفته شود و با مردم افغانستان شریک ساخته شود.

از سویی هم معاون شورای عالی صلح بیان داشت که اکثر کشورهای حاضر در نشست مسکو، خواهان خاتمه جنگ و  آغاز مذاکره بین الافغانی بودند.

این در حالی است که نشست مسکو پس از ماه ها تاخیر به روز جمعه (۱۸ عقرب) برگزار شد که نمایندگان ۱۲ کشور خارجی همراه با نمایندگان شورای عالی صلح و نمایندگان طالبان در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است؛ شورای عالی صلح که نشست مسکو را پردستاورد می داند، تا حال کارکرد جدی و نتیجه پردستاورد از زمان تاسیسش نداشته است.

 

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *