اشتباه نابخشودنی نیروهای ائتلاف در پروان

نیروی‌های ائتلاف دیروز برگه‌های تبلیغاتی‌ای را در مربوطات ولایت‌های پروان و کاپیسا از هلی‌کوپترهای خود به زمین انداختند که این عمل با واکنش شدید مقامات ولایت پروان، مردم محل، علمای کشور و روحانیون مواجه شد.

در این برگه‌ها به نوعی «اهانت به اسلام» صورت گرفته بود و نیروهای ائتلاف بابت این کار خود از مردم افغانستان پوزش خواسته و گفتند که محتویات این برگه «ناخودآگاه» سبب توهین به دین اسلام شده است.

محتویات برگه؛ شیری را نشان می‌دهد که دنبال یک سگ «سفید» در حال دویدن است و بر روی بدن این سگ «کلمۀ طیبه» نوشته شده است که ظاهراً مراد نیروهای ائتلاف از این سگ طالبان مسلح درگیر جنگ با حکومت استند.

طبق عرف جهانی، اهانت به مقدسات ملت‌ها عملی غیر اخلاقی و زشت به شمار می‌رود که همواره از سوی ملت‌ها مورد نکوهش قرار گرفته است و این کار در هر جا که باشد همواره سبب دشمنی شده و باعث بروز اختلافات می‌شود.

انجنیر عاصم، والی پروان به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«این ورق‌ها روز گذشته توزیع شد و در آن یک اشتباه نابخشودنی است که از نظر اعتقادات مردم ما یک جنایت است؛ برگه تبلیغاتی تصویر از شیر را نشان می‌دهد که با شجاعت به طرف سگ می‌رود که روی آن بیرق طالبان با کلمه طیبه چاپ شده؛ اما این عمل عمدی باشد یا سهوی، قابل توجیه نیست.»

والی پروان افزود که ملت افغانستان همیشه برای اسلام قربانی داده‌اند و آماده هر نوع قربانی دیگر نیز استند.

عاصم اظهار داشت که این اوراق از سوی آنها به حکومت مرکزی گزارش داده شده و حکومت فرمانده‌هان نیروهای ائتلاف را احضار کردند و نیروهای ائتلاف اعلامیه عذرخواهی نشر کردند.

وی می‌گوید :«حکومت مسولیت دارد که از تکرار این‌طور اعمال جلوگیری کند و کسانی که مرتکب این عمل شده‌اند باید محاکمه شوند.»

والی پروان افزود که شورای علمای پروان قطع‌نامه‌ای صادر کردند که به حکومت مرکزی و نیروهای ائتلاف فرستاده شده و نیروهای ائتلاف وعده سپرده است تا کسانی که مرتکب این عمل شده‌اند را به محاکمه بکشاند.

هرچند اقدام شورای علمای پروان و دیگر علمای کشور در برابر رویکرد اخیر نیروهای خارجی قابل قدر است؛ اما این طرف قضیه که مخالفین حکومت در مساجد و امکان مقدس انتحاری می‌کنند آیا قابل قبول است؟ یا شورای علما نباید سوختن قرآن را در حملات انتحاری محکوم کند.؟

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *