اسپنتا: داعش با تفکر سلفی در افغانستان قادر به بسیج مردم نیست

spantaرنگنین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشن افغانستان گفته است که داعش یک تفکر سلفی است که در افغانستان قادر به بسیج مردم نیست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، آقای اسپنتا گفته است که مذاهب مردم افغانستان حنفی و شیعه هستند که با تفکر سلفی تفاوت اساسی دارند بنابراین مداخله خارجی و ضعف دولت کابل سبب شده که عده‌ای به نام داعش فعال شوند.

اسپنتا در ادامه تاکید کرد که حضور تروریست‌های ازبکستانی، چچنی، اویغور و پنجابی در شمال افغانستان نشان می‌دهد که اهداف آنها فراتر از افغانستان است و این اهداف نمی‌تواند کار چند گروه تروریستی باشد.

مشاور سابق امنیت ملی افغانستان در مورد حضور داعش در افغانستان نیز تاکید کرد که در شرق افغانستان تعدادی زیر پرچم داعش فعالیت می‌کنند که شبه‌نظامیان پاکستانی هستند و عده‌ای از طالبان ناراضی نیز از داعش اعلام حمایت کرده‌اند اما داعشی که در افغانستان فعال است با سوریه و عراق متفاوت است.

به گفته اسپنتا، پاکستان داعش را در بخش‌هایی از ولایت ننگرهار برای سرکوب طالبان و کنترل راه‌های مواصلاتی ولایت‌های نورستان و ننگرهار ایجاد کرده‌اند تا آن را با تروریسم بین‌المللی پیوند بزند.

رنگین دادفر سپنتا، در گفت‌وگو با «فارسی رو» با اشاره به به اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه گفته است که دولت سوریه از لحاظ بین‌المللی مشروعیت دارد و حضور روسیه که به درخواست این دولت قانونی صورت گرفته نیز اقدام مناسب و به موقع در مبارزه با تروریسم است.

او افزوده است که گروه‌های تروریستی که در خاورمیانه توسط برخی کشورهای محافظه کار نیز حمایت می‌شوند مانند داعش و جبهه النصره به کمک مبالغ هنگفت قدرت‌های بزرگ سعی در سقوط دولت‌ها دارند تا تروریسم در کشورهای درگیر نهادینه شود بنابراین حضور نظامی روسیه در کشور سوریه به نفع ثبات منطقه است.

وی در پاسخ به این پرسش که منظور از کشورهای محافظه کار آیا عربستان و قطر است که کمک‌های مالی آنها در ناامنی‌های افغانستان تاثیر داشته نیز اظهار داشت که در نشستی در حضور حامد کرزی که من نیز در آن حضور داشتم، «ریچارد هالبروک» اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ میلیون دالر از کشورها عربی به گروه‌های مخالف دولت افغانستان سالانه کمک مالی می‌شود.

Author

About Author