ادوارد اسنودن” متولد ۲۱ جنوری  ۱۹۸۳ در ایالت کارولینای شمالی است. وی قرار دادی  آژانس امنیت ملی ایالات متحده و قبل از آن در استخدام سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) بود. اسنودن با افشای اطلاعات محرمانه درباره برنامه های وسیع جاسوسی و شنود از سوی دولت امریکا، به یک باره به شهره هرشهر ودیار بدل شد.

اسنودن اولین مدارک خود را درباره جاسوسی ایالات متحده از اینترنت و شنود مکالمات شهروندان دیگر کشورها، برای اولین بار در نشریه گاردین انگلیس به انتشار رساند. وی این اسناد را به خبرنگار این روزنامه به نام “گلن گرینوالد” تحویل داده و سپس متعاقب گریز او از هاوایی به هنگ کنگ، این اسناد منتشر شد.

اسنودن در این مدارک، از برنامه های مخفی دولت امریکا برای جاسوسی از اینترنت و شنود مکالمات تلفنی پرده برداشته و جزئیات پروژه محرمانه آژانس امنیت ملی ایالات متحده را با نام “پریزم” افشا کرد.

انتشار این اسناد همچون یک بمب خبری، افکار عمومی جهانیان را تکان داد. اسنودن هدف از انتشار این اسناد را اطلاع رسانی به عامه مردم از اقداماتی که به نام آن ها، علیه خودشان به کار می رود، اعلام نمود.

همزمان با این افشاگری ها، مقامات کاخ سفید واکنش سختی نشان داده و خواستار تعقیب قضایی وی شدند. در ۱۴جنوری  ۲۰۱۳، محکمه  کل امریکا با ارائه شکایتی، اسنودن را به سرقت اموال دولت ایالات متحده و افشای غیر مجاز اسناد محرمانه دولتی متهم کرد.

دولت امریکا از دیگر کشورها خواست تا وی را به این کشور مسترد نمایند اما اسنودن با مشورت وکلای ویکی لیکس، تصمیم به ترک هنگ کنگ گرفته و به روسیه سفر کرد.

وی در حال حاضر در روسیه به سر می برد و درست چند روز پیش نیز از طریق نشریه اشپیگل آلمان، اسناد دیگری درباره جاسوسی دولت امریکا از اروپاییان را منتشر ساخت. در ادامه می توان زمان بندی رخ دادهای مربوط به اسنودن را این گونه لیست نمود:

· متولد ۲۱ جنوری ۱۹۸۳، کارولینای شمالی، امریکا

· کارمند سابق سازمان سیا

· در ماه می ۲۰۱۳ به دلیل بیماری صرع اجازه یافت از سمتش در آژانس امنیت ملی در هاوایی به طور موقت خارج شود. بنا بر اطلاعات موجود، در تاریخ ۱ می منزلش را تخلیه و جا به جا کرد.

· ۶ می روزنامه گاردین و واشنگتن پست وجود طرح جاسوسی پریزم مبنی بر نظارت مخفیانه دولت بر شهروندان و مکالمت آنان را منتشر ساخت.

· ۲۰ می به هنگ کنگ رفت و در یک هتل اقامت گزید.

· هویت و نام او در تاریخ ۹ ژوئن ۲۰۱۳ در نشریه گاردین بر سر زبان ها افتاد.

· ۱۲ ژوئن نشریه چینی ساوت چینا مورنینگ پست افشا کرد که آژانس امنیت ملی به رایانه های چین و هنگ کنگ در سال ۲۰۰۹ نفوذ یافته است.

· ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳، محکمه  فدرال امریکا با ارائه شکایت، اسنودن را متهم به افشای غیر مجاز اسناد دولتی کرد.

این بود  که سنودن به متن اشتهار جهانی بر گشت .

· ۲۰ ژوئن گاردین دو سند محرمانه به امضای “اریک هولدر” دادستان کل را منتشر نمود که طی آن قوانینی را که ان اس ای برای هدف قرار دادن شهروندان خارجی و داخلی به کار می برد، تشریح کرد.

· ۲۱ ژوئن گاردین جزئیات بیش تری را از برنامه های جاسوسی امریکا منتشر کرد.

· ۲۵ ژوئن گریوالد خبرنگار گاردین گزارش داد اسنودن ادعا نموده فایل های محرمانه دیگری نزد افراد مورد اطمینان خود دارد تا اگر اتفاقی برای وی بیفتد، آن ها را منتشر نمایند.

· ۲۹ ژوئن، نشریه اشپیگل از شنود دفاتر اتحادیه اروپا در واشنگتن، نیویورک و بروکسل توسط دولت امریکا خبر داد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *