اسد نگران پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده نیست

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اصلا نگران پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی غرب به سازمان ملل نیست.

به گزرش خبرگزاری خاور میانه، در ۱۴ سپتمبر، روسیه و امریکا به توافق رسیدند که ذخایر سلاح‌های شیمیایی سوریه، باید در عرض یک هفته محاسبه شود و تا اواسط سال ۲۰۱۴، از بین برود، سوریه با این تفاهم، موافقت کرده است.

نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، در تاریخ ۱۹ سپتمبر به مدت سه روز در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای مذاکره کردند که هدف آن الزام‌آور کردن توافق روسیه و امریکا است.

این پیش‌نویس، به اقدامات احتمالی از جمله تحریم و حمله نظامی بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل را علیه دولت سوریه ارجاع می‌کند، روسیه این ارجاعات و احتمالات مطرح شده از سوی غرب را محکوم کرده است.

بشار اسد در مصاحبه با شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین در روز دوشنبه اظهار داشت: من نگران نیستم، چرا که سوریه از زمان استقلال، به تمام تعداتی که امضا کرده، پایبند بوده است، ما به همه چیزهایی که در مورد آن توافق کرده‌ایم، عمل می‌کنیم و به آن احترام می‌گذاریم.

اسد تاکید کرد: من می‌خواهم بگویم که با ارائه این پیش‌نویس به شورای امنیت سازمان ملل با توجه به توافق روسیه و امریکا، این کشور به همراه فرانسه و انگلیس تنها در تلاش هستند که خودشان را برندگان جنگ خیالی با سوریه تصور کنند.

وی در ادامه گفت که سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را حفظ می‌کند، همانطور که این سلاح‌ها در یک حالت جنگی حفظ شده‌اند و از آن در حدود بیش از ۴۰ سال استفاده نشد، چرا که ما از زمان اشغال بخشی از سرزمین خود توسط رژیم اسرائیل همواره در حالت جنگی قرار داشتیم.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه افزود: ما یک ملت در جنگ هستیم، ما مناطقی داریم که بیش از ۴۰ سال در اشغال است، ولی در هر حال، ارتش سوریه، برای جنگ با سلاح‌های متعارف آموزش دیده است.

بشار اسد، همچنین تاکید کرد که سلاح‌های شیمیایی سوریه بعید است که به دست شبه‌نظامیان برسد، چرا که آن‌ها در مکانی امن و تحت کنترل ارتش سوریه نگهداری می‌شوند.

رئیس جمهوری سوریه گفت که این احتمال وجود دارد که شبه‌نظامیان مانع دسترسی بازرسان سلاح‌های شیمیایی به اماکنی شوند که در آن سلاح‌های شیمیایی ذخیره و ساخته می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما می‌دانیم که این تروریست‌ها، در حال اطاعت از دستورات کشورهای دیگر هستند و این کشورها هستند که تروریست‌ها را به ارتکاب اعمالی هدایت می‌کنند که بتوانند با آن اقدامات دولت سوریه برای سرباز زدن از توافقنامه مقصر جلوه دهند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *