استقلال کردستان تهدید دائمی برای تمامیت ارضی ترکیه

طبق گزارش خبرگزاری آیدین‌لیک ترکیه در گزارش ۱/۱۱/۹۳ کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس در خصوص اقلیم کردستان تصریح شده که ” امکان استقلال کردستان عراق در میان مدت وجود دارد”

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دو سال قبل، زمانی که انگلستان کنسولگری خود را از بصره به اربیل منتقل کرد کسی به طرح پشت پرده انگلیسی‌ها برای استقلال اقلیم از عراق شک نکرد. امروز شکی در مورد نقش انگلیس و مشارکت بارزانی در تحولات یکسال گذشته عراق خصوصا اشغال بخش‌های مهمی از شمال عراق توسط داعش و برکنای نوری مالکی وجود ندارد. بارزانی طی یکسال گذشته عملا رفتار مستقلانه‌ای از خود ارایه کرده و با “استخراج و صدور نفت اقلیم از طریق ترکیه”، “افزایش تحرکات اقلیم برای افتتاح نمایندگی در کشورهای مختلف” و”تبدیل حمایت از اکراد بعنوان یک وظیفه بین‌المللی در سطح جهان توسط انگلیس و لابی یهود” تحرکات اقلیم برای استقلال را آشکارتر نشان می‌دهد.

طرح مجدد استقلال کردستان توسط کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس و حمایت اسرائیل از این طرح نشان دهنده برنامه‌ریزی لندن و تل‌آویو و برای تشکیل کشور کردستان است و مخالفت تاکتیکی امریکا با استقلال کردستان صرفا به مقطع زمانی برمی‌گردد. اندیشکده‌های انگلیسی، اسرائیلی و حتی امریکایی به صراحت بر لزوم جدا شدن ولایت های کردنشین سوریه  و الحاق آن به اقلیم کردستان اعلام استقلال آن تاکید دارند.

حماقت داود اغلو و تبعیت اردوغان در استقبال وصف‌ناپذیر از مسعود بارزانی در شهر دیاربکر در سال گذشته و به رسمیت شناختن او بعنوان رهبر کردهای منطقه برای تضعیف نقش پ.ک.ک؛ و سفرهای رسمی متعدد به اقلیم بدون اعتناء به دولت مرکزی عراق و انعقاد قراردادهای اقتصادی و سیاسی به مفهوم رسمیت بخشی به استقلال کردستان بود و یقینا تمامیت ارضی ترکیه را در آینده نزدیک با چالش مواجه خواهد کرد. اثرات این حماقت داوداغلو در آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

انگلیس و  اسرائیل با هدف “تضعیف دولت شیعی عراق”،”فروش تسلیحات نظامی در ازای نفت به اقلیم کردستان برای تحقق گسترش ناامنی در منطقه”ایجاد و گسترش پایگاه‌های نظامی، جاسوسی در کردستان برای کنترل تحولات منطقه” با تمام قوت از استقلال اعمالی و سپس اعلامی کردستان حمایت خواهد کرد.

Author

About Author