استقلال ملت ها در اثر همنوایی مردم و دولت به دست میاید

123111-800x465محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در محفل گرامیداشت از نود و ششمین سالگرد استرداد استقلال کشور گفت: استقلال ملت ها نخست از همه در اثر همنوایی نظر و عمل مردم و دولت به دست میاید.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، مراسم گرامی داشت از نود و ششمین سالگرد استرداد استقلال کشور در قصر سلام خانه ارگ ریاست جمهوری برگزار گردید.

آقای غنی در این مراسم تاکید کرد که معادله اساسی “استقلال ملت ها” وحدت میان دولت، مردم و نیروهای امنیتی است.

رئیس جمهور غنی، ضمن ستایش از شجاعت و دلیری نیروهای امنیتی گفت: به استقبال از روز بازپس گیری و دفاع از استقلال کشور، از میان یک هزار مدال، بخش عمدۀ آن را به سربازان، افسران و منسوبان نهادهای دفاعی و امنیتی اختصاص دادیم.

وی گفت که هدایت دادیم که فرماندهان قول اردوها تا رتبه دگر جنرالی ترفیع نمایند و کسانیکه مدت معینه خود در این رتبه را تکمیل کرده اند، اجراات ترفیع شان عملی می گردد. سیستم ترفیعات پیلوت‌ها، داکتران و سایر منسوبان نیروهای دفاعی و امنیتی را منظم ساخته و موانعی را که از نظر بست و تشکیل وجود داشت، برطرف کردیم.

رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد که ما نمی‌خواهیم سربازان ما دیگر از بابت غذا، لباس و سایر ما یحتاج شان رنج ببرند. همۀ این خدمات زیر نظر بلندترین سطح رهبری حکومت اجرا خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه تمام مجروحین و آسیب دیدگان این نهادها در یک چارچوب منظم مورد تداوی قرار خواهند گرفت، افزود که تعهدات ما نسبت به حقوق خانواده‌های شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی به قوت خود باقی مانده است.

رئیس جمهور کشور گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی ما به یک افغانستان با ثبات، ملی و متحد باور دارند و برای منفعت های شخصی و مقاصد یک گروه نه بلکه به مجاهدت شان برای خیر تمام مردم افغانستان مصروف اند.

محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که مسئولیت تلفات ملکی به دوش باغیان است. این باغیان است که در راه های عام ماین گذاری می کنند و مسافرین را قتل عام می نمایند. این باغیان است که در بازار ها، میله ها، اعیاد، مراسم عروسی و حتی نماز جنازه و مساجد حملات انتحاری می کنند و یا خانه های مردم دهات را سنگر می سازند.

رئیس جمهور از حمایت علمای دینی از موقف برحق نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ابراز امتنان و قدردانی نمود.

وی گفت که افتخار این رویداد بزرگ تاریخی با نام شاه امان الله خان پیوند خورده است، اما اهمیت او برای ما نه به حیث فرد بلکه به حیث یک اندیشه مطرح است، زیرا او نه تنها استقلال سیاسی کشور را به آن بازگردانید، بلکه افزون بر آن، توانست دیدگاهی را برای دولت سازی ارائه کند که تا دهه­ ها بعد از او مبنای دولت داری در افغانستان باشد.

رئیس جمهور گفت که دشمنان می خواهند که افغانستان حکومت ضعیف و متکی به دیگران داشته باشد اما آرزو مردم و نیازمندی های اساسی کشور این است که افغانستان صاحب یک دولت قوی، متحد و قانونمند شود که از منافع کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت کشور پاسداری نماید.

وی گفت که بدون تحرک اقتصادی، استقلال سیاسی مصئون نمی باشد به همین دلیل بهتر ساختن وضعیت اقتصادی مردم و توجه به رفاه و توسعه کشور، از اهداف اساسی ماست.

رئیس جمهور غنی افرود: در جهان کنونی استقلال به معنای انزوا و گوشه بودن از دیگران نیست. امروز افغانستان با تهدید های زیادی مواجه است و برای مقابله با این تهدیدات به روابط نزدیک با کشور های منطقه و جهان نیازمند است.

رئیس جمهور با تشکری از کمک های جامعه بین المللی به افغانستان، گفت که ما برای رسیدن به خواست های اصولی ما یعنی صلح، رفاه و ترقی به مساعدت های جامعه بین المللی نیاز داریم.

رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که افغانستان هدیه هیچ کس به افغانها نیست، بلکه نتیجه قربانی های متداوم افغانها در طول قرن ها، مخصوصاً دو قرن اخیر و جهاد برحق ماست، بر ماست که این میراث تاریخی خود را حفظ و زمینه رفاه، ثبات و امنیت دوامدار مردم خویش را فراهم کنیم.

رئیس جمهور در پایان این مراسم به چهار تن از افسران و منسوبین قوای مسلح کشور که از خود در فعالیت های شان شائستگی نشان داده اند، در حضور داشت مسئولین نهاد های امنیتی، مدال های دولتی را تفویض کرد.

این با حضور معاون دوم رئیس جمهور، دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، شخصیت جهادی حضرت صبغت الله مجددی، رئیس دادگاه عالی، مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان، شماری از اعضای کابینه، شورای ملی و شورای علما، تعدادی از جنرالان و افسران قوای مسلح و شماری از سفرا و نماینده گان کشور های دوست مقیم کابل، برگزار شد.

Author

About Author