استقبال مقامات ارشد تاجیکستان از رییس اجرایی افغانستان

مقامات ارشد دولت تاجیکستان از رییس اجرایی حکومت وحدمت ملی افغانستان در دوشنبه استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان روز گذشته در راس یک هئیت عالی رتبه دولتی بنا به دعوت رسمی مقامات تاجیکستان، عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان شده است.

آقای عبدالله در این سفر دو روزه مورد استقبال گرم مقام های ارشد تاجیکستان از جمله “قاهر رسول زاده” صدراعظم و “امام علی رحمان” رییس جمهور تاجیکستان قرار گرفت.

رییس اجرایی کشورمان صبح روز دو شنبه (۱۸ جوزا) با رییس جمهور و صدراعظم تاجیکستان دیدار و ملاقات جداگانه داشت و دو طرف در مورد مسایل مختلف از جمله روی روابط دوستانه میان دو کشور تاکید کردند.

دکتر عبدالله عبدالله از تهدیدهای امنیتی و گسترش جنگ ها در افغانستان به عنوان یک چالش عمده نام برده گفت: درپی گسترش حملات علیه تروریست ها و رسیدن فصل تابستان جنگ ها در افغانستان افزایش یافته و دامنه این نا امنی ها به شمال کشور نیز سرایت کرده است.

رییس اجرایی با اشاره به سیاست تنش زدایی افغانستان در منطقه گفت: افغانستان درتلاش است روابط خود با کشورهای مختلف از جمله پاکستان را بهبود بخشد و کشورها را تشویق نماید تا از تروریسم دیگر به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی استفاده ننمایند.

همچنین امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان ضمن اعلام آمادگی جهت گسترش روابط خود با کشورهای منطقه و جهان٬ به خصوص با افغانستان گفت: تاهنوز بیش از ۷۰ سند میان دو کشور در عرصه های مختلف به امضا رسیده است که اهمیت این روابط را به نمایش می گذارد.

رییس جمهور تاجیکستان در ادامهء صحبت هایش علاوه نمود: کشورش به انتقال برق برای افغانستان ادامه می دهد و با تکمیل شدن برنامه های هردو کشور در این زمینه٬ نیازمندی های انرژی و برق افغانستان مرفوع می گردد.

آقای رحمان همچنان تاکید نمود: باید برای صلح و ثبات و رفاه منطقه ای هرچه زودتر برنامه CASA1000 عملی گردد و برنامه امتداد خط آهن میان کشورهای منطقه و افغانستان نهائی و تطبیق شود.

همچنین رسول زاده صدراعظم تاجیکستان گفت: کشورش به اصل همکاری منطقه ای بخصوص با دولت افغانستان باورمند است و این همکاری ها در عرصه های تجارتی٬ اقتصادی٬ فرهنگی و فنی می باشد.

آقای رسول زاده درادامه صحبت هایش افزود: کشورش علاقمند است راه ترانزیت میان کشورهای افغانستان و پاکستان دوباره فعال گردد تا تبادل کالا ها و نقل انتقال آزاد بازرگانی در این منطقه باعث رشد و ترقی و صلح و ثبات گردد.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این دیدار ها براز امیدواری کرد هرچه زودتر کار بالای انتقال گاز افغانستان به تاجیکستان آغاز گردد و افغانستان به خرید برق به قیمت مناسب از تاجیکستان علاقمند است.

رییس اجرایی کشورمان در ادامه صحبت هایش افزود که موافقتنامه همکاری در عرصه تکنالوژی و مخابرات به زودی میان دو کشور به امضا می رسد و این زمینه کار مشترک موثرتر را میان دوکشور فراهم می سازد.

همچنین آقای عبدالله از باره تبادله محبوسین و کار روی گشایش تلویزیون مشترک میان سه کشور افغانستان٬ ایران و تاجیکستان صحبت کرد و گفت: امیدوار است در این عرصه ها پیشرفت های لازم صورت گیرد و همکاری ها در بخش تحصیلی و همکاری میان دانشگاه های دو کشور به خصوص دانشگاه قندوز و تاجیکستان بیشتر شود.

گفتنی است که  در پایان این نشست ها مقام های تاجیکستان با رییس اجرایی کشورمان بیانیه مشترک میان افغانستان و تاجیکستان را امضا کردند و همچنین وزرای خارجه دو کشور توافقنامه همکاری میان دو کشور را امضا نمودند.

Author

About Author