استقبال خوب از نمایشگاه کتاب «افغانستان ـ ایران»

با گذشت سه روز از برگزاری نمایشگاه کتاب «افغانستان ـ ایران»، علاقه‌مندان زیادی از این نمایشگاه بازدید کرده و قرار است که همکاری در بخش کتاب بین دو کشور بیشتر شود.

نمایشگاه بزرگ فرهنگی هنری و کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور ناشران ایرانی و افغانستانی روز چهارشنبه (۲۳ حمل) برای مدت یک هفته در کابل برگزار شد.

در این نمایشگاه بیش از ۶۰ ناشر ایرانی و ۳۰ ناشر افغانستانی و هنرمندانی در رشته‌های خط، نقاشی، موسیقی و نیز گروه هنری ویژه کودکان و نوجوانان و گروه‌های قرآنی اشتراک دارند.

بنیاد احمد شاه مسعود، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کابل، این نمایشگاه را برگزار کرده‌اند.

مسوول غرفه انشارات امام صادق (ع) به خاورمیانه گفت که بیشتر محصولات‌شان کتاب‌های علوم انسانی مانند، مدیریت، اقتصاد، سیاسی، حقوق، ارتباطات و آموزشی است.

وی در مورد استقبال مردم از نمایشگاه اظهار داشت :«می‌توانم بگویم که نسبت به ایران استقبال بهتر بود. مردمان فهیم و کتاب‌خوان که می‌دانند چه کتابی را بخوانند از نمایشگاه بازدید کردند.»

موصوف در مورد همکاری با انتشارات و دانشگاه‌های افغانستان بیان داشت که ما پیشنهاد چاپ کتاب‌ها را در ایران دادیم که با لوگوی مشترک به چاپ برسند.

شماری از ناشران ایرانی درباره همکاری با ناشران افغانستانی گفتند که آماده همکاری هستند؛ اما مشکلاتی در قسمت انتقال کتاب در مسیر راه تا رسیدن به کابل وجود دارد.

وی افزود که بعضی ملاحظات نیز درباره واردات کتاب از ایران به افغانستان وجود دارد و بازرسی‌هایی انجام می‌شود که بسته‌بندی آن را برهم می‌زند.

با این حال، منوچهر فرادیس، مدیرمسوول نشر زریاب به خبرگزاری خاورمیانه گفت که در روز اول برگزاری این نمایشگاه نیروهای امنیتی برخورد نامناسب با بازدید کننده‌گان داشتند که این رفتارها تاثیر منفی روی نمایشگاه می‌گذارد.

وی افزود که استقبال خوبی انجام شده و برگزاری چنین نمایشگاه‌ها هم زمینه همکاری فرهنگی میان دو کشور را فراهم می‌سازد و هم فرهنگ کتاب‌خوانی را تقویت می‌کند.

فرادیس تاکید کرد که متاسفانه تبادل فرهنگی میان افغانستان و ایران یک طرفه است و تنها محصولات ایرانی وارد کشور می‌شود که ما خواهان دوطرفه شدن این مبادلات فرهنگی هستیم.

در کنار غرفه‌های کتاب و محصولات فرهنگی، نماینده‌گی مرکز تقرب مذاهب اسلامی نیز حضور داشت و مسوول آن به خاورمیانه درباره فعالیت‌های این مرکز گفت :«هدف ما تقرب و وحدت میان مذاهب اسلامی است.»

وی اظهار داشت که به دلیل اشتراکات زیادی که میان افغانستان و ایران وجود دارد، بیشتر توجه به این کشور معطوف است و علمای دینی افغانستان نیز از این اقدام حمایت کرده و خواهان ایجاد نماینده‌گی این مرکز در کابل شدند.

از سویی هم، رضا ملکی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در کابل در گفتگوی ویژه به خبرگزاری خاورمیانه گفت که نمایشگاه فرهنگی ـ هنری و کتاب ایران با اشتراک بیش از ۶۰ ناشر ایرانی و ۳۰ ناشر افغانستانی برگزار شده است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را همکاری فرهنگی میان دو کشور دانسته و گفت که یکی از زمینه‌های این همکاری، کتاب‌خوانی است.

ملکی درباره تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه‌های گذشته گفت که وسعت و گسترده‌گی، جدید بودن محصولات، اشتراک ناشران افغانستانی و حضور هنرمندان ایرانی و افغانستانی با بیش از ۳۰۰ اثر؛ تفاوت‌های برجسته این نمایشگاه است.

رایزن فرهنگی ایران اظهار داشت که دولت افغانستان، به ویژه وزارت معارف برای فراهم کردن مکانی مناسب، همکاری همه‌جانبه کرده و هیچ نوع مشکلی در برپایی آن وجود نداشت.

رضا ملکی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب افغانستان در ایران گفت که از سوی آنها هیچ مشکلی وجود ندارد و ناشران افغانستانی می‌توانند با طی مراحل قانونی؛ درخواست برگزاری نمایشگاه در ایران را بدهند.

برپایی چنین نمایشگاه‌هایی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی موثر است؛ اما ناشران فعال در افغانستان از وضع موجود راضی نبوده و با مشکلات عمده مالی دست به گریبان هستند.

از سویی هم وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز برای تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی و حمایت از ناشران داخلی کدام اقدام موثر و علمی روی دست ندارد.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *