استقبال تجار افغان از ظرفیت بندر چابهار ایران

با گذشت ۲ ماه از ارسال اولین محموله صادراتی افغانستان از طریق بندر چابهار، بازرگانان این کشور با استقبال از انتقال کالاهای خود از مسیر چابهار به هند، این بندر را مناسب‌ترین مسیر برای صادرات کالاهای افغانستان عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، حدود ۲ ماه پیش و پس از رایزنی مسئولان اقتصادی افغانستان و ایران، اولین محموله کالاهای صادراتی کشور از مسیر بندر چابهار به هند منتقل شد و اینک به اذعان بازرگانان کشور، بندر چابهار نسبت به بندر کراچی در پاکستان مناسب‌ ترین مسیر برای انتقال کالاهای افغانستان به هند و سایر کشورها است.

سرمایه‌گذاران کشور گفته‌اند که بندر چابهار نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان مفید بوده بلکه برای آنان نیز سودآور است،      این در حالی است که به گفته انور الحق احدی وزیر تجارت و صنایع کشور ۵۰ هکتار از زمین‌های منطقه آزاد چابهار برای امور ترانزیتی و انبار بر اساس قوانین مناطق آزاد ایران به صورت اجاره در اختیار تجار افغان قرار گرفته است.

گفته میشود به تازگی ۲۰ کانتینر حاوی میوه خشک افغانستان از بندر چابهار وارد هند شده که با استقبال مسئولان اقتصادی کابل و دهلی‌نو قرار گرفت.

یک هفته پیش از آغاز صادرات کالاهای افغانستان از
مسیر چابهار به هند، “نصیر احمد نور” سفیر کشور در تهران در دیدار با جمعی از مسئولان ایرانی بیان داشت که بندر چابهار بهترین راه برای تبادلات تجاری میان افغانستان و ایران به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: در چند هفته اخیر هیئت دولت افغانستان به دو وزیر مالیه و تجارت مأموریت داد تا مبادلات اقتصادی از طریق بندر چابهار را راه‌اندازی کنند و ما هم در حال رایزنی‌های مستمر با مهمترین شریک اقتصادی خود هند برای استفاده از بندر چابهار برای تجارت هستیم.

سفیر هند در کابل ۲ ماه پیش با بیان این که دهلی‌نو نمی‌تواند برای انتقال کالاهای ترانزیتی خود به افغانستان از مسیر پاکستان استفاده کند، تصریح کرد که بندر چابهار بهترین گزینه برای هند است، این مقام هندی تصریح کرد: انتقال کالاهای هندی از مسیر بندر چابهار به افغانستان، به سود ۳ کشور است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *