استفاده از «کاهش خشونت» به معنی پایان جنگ نیست

سازمان عفو بین الملل در واکنش به اظهارات طالبان و امریکا مبنی بر توافق بر «کاهش خشونت ها» در افغانستان، واکنش نشان داده و آن را بی معنی دانست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سازمان عفو بین الملل می گوید که «اصطلاح کاهش خشونت بی معنی است و تلفات غیرنظامی باید به صفر برسد».

در خبرنامه این نهاد آمده است؛ پیشنهاد کاهش خشونت از سوی نمایندگان طالبان برای امریکایی ها در روند صلح افغانستان تاثیرگذار نیست.

در بخشی از این بیانیه آمده است «در درگیری ای که شاخصه آن حمله به غیرنظامیان است، اصطلاح کاهش خشونت بی‌ معنی است. میزان خشونت قابل قبولی وجود ندارد. امریکا و طالبان باید متعهد به پیروی از قوانین جنگ باشند و به همه حملات به غیرنظامیان افغانستان پایان دهند».

به باور سازمان عفو بین ‌الملل؛ ادعاهای صلح را نمی ‌توان تا زمانی که طرف‌ های درگیر، حمله به غیرنظامیان را متوقف کنند، جدی گرفت.

منبع گفته است که غیرنظامیان همچنان در عملیات توسط نیروهای طرفدار دولت و نیروهای بین المللی از یک سو، و طالبان و دیگر گروه ‌های مسلح از سوی دیگر، کشته می ‌شوند.

طرح «کاهش خشونت» در افغانستان در جریان هفته های اخیر از سوی نمایندگان طالبان در قطر عنوان شده است؛ اما با واکنش های جدی روبرو شده است.

از دید برخی ها، کاهش خشونت، یعنی که جنگ همچنان در کشور ادامه خواهد داشت و در این بین، غیرنظامیان از جمله مهمترین و عمده ترین قربانیان آن خواهد بود.

حکومت افغانستان نیز با این طرح مخالفت کرده و بر ایجاد «آتش بس» تاکید کرده است؛ موضوعی که از سوی طالبان رد شده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *