استفاده از سلاح شیمیایی در شمال سوریه تایید شد

درمان مجروحان حمله شيميايي به منطقه خان العسل در سوريه

درمان مجروحان حمله شیمیایی به منطقه خان العسل در سوریه

سازمان “پزشکان بدون مرز” و انجمن پزشکی سوریه_ آمریکا ضمن تایید حمله شیمیایی اخیر در حومه حلب سوریه اعلام کردند که آثار مواد شیمیایی را در بدن مجروحان این حملات شناسایی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد کادر بیمارستانی وابسته به این سازمان در حلب، چهار بیماری را که علائم استنشاق مواد شیمیایی در بدنشان بوده را عصر روز جمعه (۳۰ اسد) تحت مداوا قرار داده است.

این بیماران که از شهر مارع به حلب منتقل شده بودند، یک خانواده چهار نفره شامل پدر، مادر، یک دختر سه ساله و یک نوازد پنج روزه بودند که با علائمی چون قرمزی چشم‌ها، تنگی نفس و ناراحتی پوستی به بیمارستان مراجعه کردند.

سازمان پزشکان بدون مرز، هنوز نوع ماده شیمیایی به کار رفته در این حمله را که در محل درگیری مخالفان سوری با گروه تروریستی داعش صورت گرفت، مشخص نکرده است اما پابلو مارکو، مدیر برنامه‌های این سازمان اظهار داشت: ما پس از بازدید از بیماران و ارزیابی شرایط جسمانی آنها توسط تیم پزشکی سازمان و همچنین گواهی برخی از آنان در مورد مسمومیت به این نتیجه رسیدیم که از یک ماده شیمیایی در این حمله استفاده شده است.

از سوی دیگر انجمن پزشکی سوریه- آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که بیمارستان صحرایی وابسته به این انجمن در شهر “مارع” بیش از ۵۰ غیرنظامی را که علائم مختلف آلودگی با مواد شیمیایی داشتند تحت مداوا قرار داده است.

این انجمن که همواره بازدیدهای پزشکی در سوریه انجام می‌دهد تاکید کرد که نزدیک به ۳۰ تن از بیماران دچار زخم‌های پوستی بودند و پزشکان ماده شیمیایی به کاررفته را “گاز خردل” تعیین کردند.

ماهون الخطیب، فعال و خبرنگار حاضر در شهر مارع نیز گزارش داد گروه تروریستی داعش جمعه گذشته این شهر را با بیش از ۵۰ راکت هدف گرفته است.

الخطیب، مدیر خبرگزاری “شهبا” شهر حلب افزود: بوهای بسیار بدی پس از سقوط راکت ها در فضا به مشام می‌رسید و پزشکان حاضر در بیمارستان صحرایی شهر به ما اعلام کردند که بیش از پنج مورد تنگی نفس در میان غیرنظامیان و نیز مواردی با سرفه شدید، قرمزی چشم و صورت و ناراحتی پوستی به ما مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: بیش از ۲۵ غیرنظامی که حال چهار نفر از آنها وخیم است به بیمارستان‌های مرزی ترکیه منتقل شده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز افزود: شهری که در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب مرزهای مشترک سوریه- ترکیه قرار دارد، به مدت یک هفته زیر آتش شدید راکت و توپخانه بود.

مارکو نیز اظهار داشت: اگر این یک حمله شیمیایی بوده باشد، برای ما بسیار دشوار است که عامل آن را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به بروز علائم مختلف در غیرنظامیان از جمله ایجاد جوش‌هایی سه ساعت پس از شلیک راکت ها بر روی پوست مجروحان و مشکلات تنفسی گفت: پزشکان ما مدارک آزمایشگاهی برای تایید عوامل این مشکلات ندارند اما علائم بیماران و اینکه آنها با تغییر زمان تغییر می‌کنند و نیز اظهارات خود بیماران در مورد مسمومیت همه موارد دال بر آلودگی با ماده‌ای شیمیایی است.

یک مقام نظامی آمریکا نیز جمعه گذشته گفت با یک تفحص میدانی بر روی بقایای راکت ها که داعش علیه کردها استفاه کرده مشخص شد این راکت ها حاوی گاز خردل بوده‌اند.

Author

About Author