استخراج غیرقانونی معادن نورستان!

باشنده‌گان ولایت نورستان از استخراج غیرقانونی معادن این ولایت شکایت داشته و می‌گویند که دولت باید جلوی این خودسری‌ها را بگیرد.

نورستان یک ولایت مرزی در شمال‌شرق افغانستان است که معادن زیادی دارد.

باشنده‌گان این ولایت می‌گویند که مردم از دیگر ولایت‌ها آمده و مصروف استخراج غیرقانونی معادن نورستان هستند.

به گفته آنان؛ حکومت و مسوولین مربوطه در این رابطه هیچ اقدامی نکرده است.

بشیر احمد احمدی، باشنده ولایت نورستان به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«نورستان یک ولایت سرحدی و داری کوه‌های زیاد است،  نورگرام، دواب، کامدیش، واما و برگمتال هستند که معدن دارند.»

به گفته وی، این معادن قیمتی از طرف زورمندان، مردم عام که از ولایت‌های دیگر مانند ننگرهار، لغمان، کونر، قندهار، بدخشان و حتی از طرف مسوولین حکومتی به طور غیرقانونی استخراج شده و به طور قاچاقی به کشورهای همسایه مانند پاکستان انتقال داده می‌شود.

مطیع‌الله یکتن از باشنده‌گان ولسوالی برگمتال می‌گوید :«طالبان هم از معدن‌های نورستان سهم دارد و مسوولین حکومتی به طور غیرمستقیم همراه استخراج‌کننده‌گان غیرقانونی کمک می‌کند.»

به گفته وی، معدن‌ها یک سرمایه ملی است و استخراج  غیرقانونی آن ضربه کلانی به اقتصاد کشور است و حکومت باید در این رابطه توجه جدی داشته باشد و از استخراج غیرقانونی معدن‌ها جلوگیری کند.

این فرد درباره جلوگیری استخراج غیرقانونی معدن‌ها خواهان اقدام جدی از سوی حکومت شده و افزود :«در نورستان یک ساحه به نام «بریج» است که معدن «زمرد» دارد و پوسته‌های امنیتی نیز در یک کیلومتری این معدن وجود دارد؛ اما در جلوگیری از استخراج غیرقانونی آن، هیچ اقدامی نمی‌کند.»

در عین حال، حاجی عاشق‌الله همکار، رئیس معادن ولایت نورستان به خبرگزاری خاورمیانه گفت :«از ۴۰ سال به این‌سو در ولایت نورستان استخراج غیرقانونی معادن جریان دارد.»

به گفته وی، استخراج معادن در ولایت نورستان به صورت رسمی متوقف است؛ اما استخراج غیرقانونی همچنان جریان دارد که بیشتر در مناطق تحت تصرف مخالفان مسلح دولت صورت می‌گیرد.

همکار اظهار داشت که سه طبقه مردم در استخراج غیر قانونی دست دارند؛ اول باشنده‌گان محل، دوم بازرگانان داخلی و خارجی و سوم گروه‌ طالبان مسلح.

ریس معادن ولایت نورستان از قانون معادن نیز انتقاد کرده و گفت که ۵۰ هزار دالر به عنوان پرداخت تضمین، زیاد است و مدت قرارداد نیز بسیار بلندمدت است که این اوامر باعث شده تا استخراج قانونی معادن این ولایت متوقف شود.

بر اساس معلومات وی، در حال حاضر ۲۵۰ شرکت درخواست استخراج معادن ولایت نورستان را داده‌اند؛ اما به دلیل شرایط سخت در قانون معادن، هیچ‌کدام حاضر به این شرایط نشده و از فعالیت بازمانده‌اند.

ولایت نورستان دارای ۴۴۵ معدن مانند تخته سنگ، زمرد، بریج و گل میدک شفاف، سنگ‌های مرمر و فیروزه و چندین نوع دیگر می‌باشد.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر حکومت بر اساس یک برنامه مشخص و منظم معادن نورستان را استخراج کند، برای شمار زیادی از جوانان کشور زمینه کار مساعد شده و اقتصاد کشور نیز رشد می‌کند.

عبدالقیوم ریحان

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *