استاد محقق خواست های تشکیل ائتلاف نجات افغانستان را اعلام کرد

استاد حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرایی کشور و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در یک کنفرانس خبری پیرامون آخرین تحولات کشور صحبت کرد و در باره تشکیل شورای ائتلاف نجات افغانستان و خواست های آن توضیحات داد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، این کنفرانس خبری با حضور بزرگان و نمایندگان از اقوام مختلف کشور و جمع کثیری از شهروندان در اقامت گاه معاونت ریاست اجرائیه در کابل برگزار شد.

آقای محقق در مورد نابسامانی ها در سطوح مختلف کشور و تشکیل “ائتلاف نجات افغانستان” به ایراد سخن پرداختند.

معاون ریاست اجرایی هدف سفرش به ترکیه را شامل دو بخش عنوان کرده؛ موضوعات شخصی و تصمیم گیری در مورد بیرون رفت از اوضاع کنونی کشور را یاد آوری نموده و فرموند: «با استفاده از ایام تعطیلی عید به منظور انجام پروگرام چک آپ صحی خودم و احوال گیری از جنرال دوستم به ترکیه رفتیم. در آنجا همراه با جنرال دوستم، جنرال عطا محمد نور و صلاح الدین ربانی نشستیم و راه بیرون رفت از اوضاع کنونی کشور را مطرح نمودیم.»

وی تبعیض بى سابقه و غیر قابل تحمل، محدود کردن صلاحیت های وزرا و طبقه بندی میان اقوام را قابل قبول ندانسته، خواهان نگاه یکسان و متوازن نسبت به همه اقوام شدند.

استاد محقق فرمودند؛ «نگرش مان را باید تغییر بدهیم. چشم ها را باید شست مردم را گونه گونه نباید دید و همه اقوام را با یک دید انسانی باید نگاه کرد. همه اقوام این سرزمین به یک چشم و یک نگاه دیده شوند. ما شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان را تشکیل دادیم برای نجات افغانستان از نا امنی، نجات کشور از گونه گونه دیدن ها، نجات ملت از انحصارها و تحقیر ها و توهین ها.»

معاون ریاست اجرایی با اشاره به حماسه آفرینی های شهروندان کشور در انتخابات ریاست جمهوری، هرگونه بی توجهی و نادیده گرفتن این حماسه ها و شور و هیجان ها را جفا در حق ملت عنوان نمودند. ایشان در این مورد فرمودند: «درست است که در زمان انتخابات در دو تیم انتخاباتی بودیم، ولی حالا دریک دولت هستیم.

وی گفت حضور میلیونی مردم در گردهمایی های انتخاباتی بی نظیر بود و برای همیشه قابل قدر هستند. در گردهمایی انتخاباتی در شرق و غرب و شمال و جنوب کشور مردم ما حضور با شکوه داشته اند. در گردهمایی تیم اصلاحات در مزار شریف نیم میلیون نفر شرکت کردند و در قندوز صدها هزار نفر به احترام جنرال دوستم به میدان آمدند.

او افزود ما تنها از یک قوم نمی گوییم و برای یک قوم صدا بلند نکرده ایم. همه کسانی که حماسه های بی نظیر خلق کرده اند در شرق و غرب و شمال و جنوب کشور، دارای حقوق مساوی هستند و باید به حقوق آنها احترام گذاشته شود.»

معاون ریاست اجرایی در ادامه سخنانش پیرامون حقوق و تقسیم صلاحیت های مسئولین حکومتی اشاره کرده و فرمودند: « پس از ده ماه جنجال انتخاباتی ملل متحد، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و کشورهای همسایه ما قبول کردند که حکومتِ متشکل از دو جناح بوجود آید و صلاحیت ها پنجاه پنجاه تقسیم شد.

وی افزود ما نه امتیاز فوق العاده میخواهیم و صلاحیت های غیر قانونی؛ ما حقوق مشروع و توافق شده طرفین داخل حکومت را میخواهیم. ما نمیخواهیم حکومت آسیب ببیند و آنرا خراب کنیم؛ زیرا برای ساختن این حکومت قریب به یک سال خون دل خورده ایم. ما میخواهیم در چوکات حکومت وحدت ملی حقوق همه اقوام مراعات شود.»

استاد محقق در مورد تشکیل ائتلاف نجات افغانستان خاطر نشان کردند که بزودی بزرگان کشور از شمال و جنوب و شرق و غرب و مرکز کشور گرد هم خواهند آمد و ما حرفهای خود را خواهیم گفت.

آقای محقق ضمن یاد آوری از استقبال گسترده شهروندان کشور از تشکیل ائتلاف نجات افغانستان، یاد آوری نمودند که دیروز و امروز جمع کثیری از بزرگان و جوانان شمال در مزار شریف نزد ما آمدند و گفتند که “دست روی هم گذاشتن شما در ترکیه تنها دست دادن سه نفر نیست؛ دست اتحاد و برادری سی میلیون نفوس مردم افغانستان است”.

معاون ریاست اجرایی خواست های ائتلاف نجات افغانستان را به این شرح بیان کرد:

(١) حکومت وحدت ملى بر آمده از یک توافق سیاسى بین دوتیم انتخاباتى با نظارت و تایید جامعه جهانى است. باید در چارچوب توافق نامه حکومت وحدت ملى حرکت شود و مفاد توافق نامه در تمامى عرصه ها عمل شود.

(٢) کشور به بحران اقتصادی، بحران بی اعتمادی ملی و بحران امنیتی مواجه شده است. نا امنی در بخش های مختلف کشور گسترش یافته است و راه حل این بحران ها گفتگو، مذاکره و اتخاذ تصامیم مشترک و همه جانبه است.

(٣) انحصار طلبی ها، یکجانبه گرایی ها و نادیده گرفتن ها، افغانستان را به نابودی سوق داده است و این روند باید متوقف شود.

(۴) به منظور جلب اعتماد شهروندان، ترمیم بی اعتمادی ملی، اصلاحات بنیادی و همه جانبه در ادارات و ارگان ها بوجود آید؛ اصلاحات در انتخابات، اصلاحات در ادارات و در همه اموری که مردم را سخت به ستوه آورده است.

(۵) وزارت ها دارای رای و پشتوانه نمایندگان پارلمان است و طبق قانون دارای صلاحیت های مشخص است. این صلاحیت ها باید به تمامی وزارت خانه ها بلا استثنا برگردانده شود. این هم برای جلب اعتماد و رضایت ملت بوده و هم به نفع حکومت می باشد.

(۶) حکومت وحدت ملی باید مشروع باشد و با پایه های مشروع ادامه یابد. پایه های این حکومت مشروع هر دو تیم “تحول و تداوم” و “اصلاحات و همگرایی” است. هرگونه تلاش برای کمرنگ کردن هر یکی از این جناح ها به معنای نادیده گرفتن آرای شهروندان کشور بوده و برای ملت قابل قبول نخواهد بود.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *