استاد محقق: امروز کشورهای اسلامی دچار بحران‌های بزرگی هستند

received_10207683914431894حاجی محمد محقق، معاون رئیس‌ اجراییه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در تهران برگزار شده بود گفت: امروز کشورهای اسلامی دچار بحران‌های بزرگی هستند.

به گزارش خبرگزاری خاو.رمیانه، آقای محقق خاطرنشان کرد که «هفته وحدت فرصت خوبی برای درک مشکلات جهان اسلام است و امروز بدون شک جهان و منطقه ما به ویژه کشورهای اسلامی دچار بحران‌های بزرگی هستند که به ضرر ملت‌ها و کشورهای ما بوده است. ا

وی افزود: مروز بسیاری از کشورهایی که نشانی از تاریخ و تمدن اسلامی داشته‌اند به ویرانه‌ای تبدیل شده‌اند. بررسی در مورد ریشه‌های این مشکلات حکایت از آن دارد که برخی قدرت‌های جهانی که خود را برتر تلقی می‌کنند، زیاده‌خواه و انحصارطلب بوده و برای تحمیل اراده خود بر جهان به ویژه کشورهای اسلامی به راهکارهای خبیثانه‌ای دست می‌زنند تا آن‌ها را دچار اختلاف کرده و بتوانند اراده خود را به آنان تحمیل کنند.

به گفته استاد محقق امروز دست‌هایی در کارند تا کشورهای اسلامی و گروه‌های مختلف اسلامی را با یکدیگر درگیر کنند. رنج مردم عراق، سوریه، یمن، افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی حاصل دخالت کشورهایی است که نفاق میان مسلمانان را دامن می‌زنند؛ اما اگر شرایط را بشناسیم می‌توانیم از این بحران بیرون بیاییم.

اگر با هم متحد و برادر باشیم، مسأله شیعه و سنی را مطرح نکنیم و هدف ما کوتاه کردن دست دشمنان از سرزمین‌هایمان باشد به این هدف خواهیم رسید.

معاون ریاست اجرائیه گفت: افغانستان تجربه غلبه بر دشمن و پیروزی در جنگ به واسطه اتحاد همه اقشار و مذاهب را داشته است و ما می‌دانیم که این مهم عملی است و پیروزی بزرگی برای ما در پی خواهد داشت.

راه وحدت، راه پیشرفت های اقتصادی و علمی و راه پیروزی است. اگر ما وحدت داشته باشیم، بهانه را از سلطه‌گران گرفته‌ایم. ما مسلمانان منابع عظیم نفتی و نقاط استراتژیک جهان را در اختیار داریم باید با آگاهی و اتحاد با هم راه نفوذ استعمار، خشونت و جنگ را که به خاطر سلطه بر منابع ما انجام می‌شود، ببندیم.

استاد محقق افزود: امروز ما مسلمانان باید گفتمان انسانی را در جهان احیا کنیم. دشمنان ما در تلاش هستند ما مسلمانان را خشونت‌طلب و جنگجو معرفی کنند تا به راحتی به سرزمین‌های ما هجوم آورند.

امحقق تاکید کرد ما باید با احیای گفتمان انسانی، نشان دهیم که مردمانی صلح‌جو و مذاکره طلب هستیم. راه اسلام راه علم و دانش است و ما باید با علم و دانش نقشه استعمارگران و سلطه طلبان برای ترویج گفتمان خشونت میان مسلمانان را نقش بر آب کنیم. امروز داعش و دیگر گروه‌های تکفیری مانند غده‌های سرطانی در جهان اسلام علم شده‌اند، همه می‌دانند که دلیل تشکیل آن‌ها، تلاش برای تحقق اهداف سلطه‌طلبان در کشورهای اسلامی است، عدم اتحاد ما، زمینه را برای رشد تکفیر فراهم آورده و کشور برادر و مظلوم سوریه و همینطور عراق و دیگر کشورها را به ویرانی کشانده است.

در یمن و افعانستان و دیگر کشورهای اسلامی نیز وضع به همین شکل است. ما امروز باید گفتمان انسانی را میان بشریت و کشورهای اسلامی گسترش دهیم تا با این نقشه‌ها مقابله کنیم. من از ایران و رهبر این کشور به خاطر برگزاری چنین کنفرانسی قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این گفت‌وگوها در همه محافل اسلامی و همه جهان گسترش یابد.

آقای محقق در ادامه افزود که خشونت‌گرایان و کسانیکه مسلمانان را علیه مسلمانان تحریک می‌کنند مسلمان نیستند؛ بلکه مستکبرانی سلطه‌گرند. آن‌ها می‌دانند که نمی‌توانند یک میلیارد و چندصد مسلمان جهان را با جنگ براندازند؛ بنابراین به این راه‌ها متوسل می‌شوند. از سوی دیگر تکفیری‌ها نیز از ابعاد گوناگون راه را برای سلطه استکبار بر منابع حیاتی و تجاری مسلمانان باز می‌کنند.

دشمنان اسلام بدانند که خشونت آتش است و هنگامیکه آتش برپا شود همه را در بر می‌گیرد و همه بشریت را تهدید خواهد کرد. آن‌ها نگران باشند که روزی این آتش دامن خودشان را نیز بگیرد؛ زیرا نمی‌توان دامنه این آتش را پیش‌بینی کرد.»

 

Author

About Author