از هشتم ثور در ارگ ریاست جمهوری تجلیل شد

مراسم تجلیل از هشتم ثور و سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان امروزشنبه (۹ ثور) با حضور رئیس جمهور، رئیس اجرایی، روسای مجلس سنا و نمایندگان، سران جهادی و شماری از اعضای کابینه در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در این مراسم گفت: مجاهدین به‌خاطر حفظ استقلال افغانستان، حفظ ارزش‌های اسلامی و ایجاد نظام براساس رای مردم قربانی‌های فراوان داده‌اند.

وی افزود، این نتایج همان قربانی‌ها است که امروز ما صاحب نظام مردم‌سالار و قانون اساسی هستیم و مردم حق دارند براساس رای و خواست شان، نظام، قوانین و حکومت داشته‌باشند.

رئیس‌جمهورغنی خاطرنشان کرد، دیگر آن دوران ختم گردیده‌است که یک گروه بخواهد از طریق قتل، خون‌ریزی و ترور به حکومت برسد. آنانی‌که تا کنون به وسیله قتل و ترور به قدرت رسیده‌اند، نه اسلام و نه افغانان را می‌شناسند.

رئیس‌جمهور بیان‌داشت که ملت ما نه تنها دیروز، بلکه امروز نیز با ظالمان و دشمنان آشکار و پنهان افغانستان در جهاد و مبارزه مصروف می‌باشند و در راه دین و وطن قربانی می‌دهند.

رئیس‌جمهور‌غنی به‌روح شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور که در دفاع از مردم و میهن جام شهادت نوشیدند، اتحاف دعا کرده و به خانواده‌های داغ‌داری که با از دست‌دادن عزیزان شان به ماتم نشستند، تسلیت گفت و برای آسیب‌دیده‌گان جسمی و روحی آرزوی صحت‌مندی نمود.

رئیس‌جمهور اظهارداشت که قربانی‌های موجود بخشی از هزینه‌ای است که برای آزادی و رهایی می‌پردازیم، از چندین دهه است که تلاش برای به اسارت‌کشاندن ملت ما جریان دارد و برای این هدف توطئه صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد، از روزی‌که پای تروریست‌های بین‌المللی به سرزمین ما باز گردید و تخم ایدئولوژی‌های خون‌بار و وحشت‌آفرین شان در این منطقه افشانده شد، از بین‌بردن زیرساخت‌های کشور ما و نابودی نهادهای دولتی سرزمین ما به هدف اساسی برای آنان و حامیان منطقه‌ای شان تبدیل گردید و ما در جنگ تحمیلی قرار گرفتیم.

رئیس‌جمهورغنی گفت:”در یک طرف این جنگ کسانی قرار دارند که ویران‌گری و کشتار را هم وسیله می‌دانند و هم هدف، هم تاکتیک و هم استراتیژی، هم آن را به سیاست پیوند داده‌اند و هم به عقیده؛ و در طرف دیگر این نبرد، ملتی قرار گرفته‌است که می‌خواهد از زیر بار جنگ‌ها و آوارگی‌ها کمر راست کند، به رنج‌ها و محرومیت‌ها پایان بدهد و به آرامش و آسایشی که حق آن است دست پیدا کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد که داعیه جنایت‌کاران و حامیان شان تجارت با خون، دین، زندگی بیگناهان و به آتش‌کشیدن زندگی مردم این منطقه است، اما داعیۀ ملت ما زندگی و صلح عزت‌مندانه و امنیت سرتاسری است که در نظر شرع، عرف، عقل، اخلاق و قانون، یک داعیۀ برحق است.

محمداشرف غنی گفت:”همان‌طوریکه جهاد دیروز ما برحق بود و جهاد علیه باطل، امروز نیز مبارزه نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه تروریستان وحشی مبارزه برحق و جهاد در مقابل باطل می‌باشد.” وی افزود که جهاد دیروز ما مورد تأیید جهان اسلام و دنیا قرار گرفت و امروز جهان اسلام و دنیا نیز شجاعت و مبارزۀ نیروهای امنیتی ودفاعی ما را تأیید و برحق می‌دانند.

رئیس‌جمهورغنی افزود، ما اطمینان داریم که در این معرکه پیروزی از آنِ ماست، از آن مردمی است که جز زندگی آرام، کشوری آباد، فرهنگ شکوفا، و آینده‌ای روشن، خواسته‌ای دیگر ندارند.

رئیس‌جمهور بیان‌نمود که ما در پی ویرانی و تباهی کسی نیستیم، سربازان ما به‌خاطر تجاوز و وحشی‌گری نمی‌جنگند، ملت ما آرزوی بربادی دیگران را در سر نمی‌پروراند و فرهنگ و مدنیت اسلامی ما خاست‌گاه افراطیت و تروریسم و وحشی‌گری نیست.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی علاوه کرد که قشر سیاسی ما باید این حقیقت را قبول کنند که اکنون موقع امتیازطلبی شخصی نه، بلکه موقع حفظ شأن و عظمت تاریخی کشور و ایثار و فداکاری برای برآورده‌نمودن حقوق نسل‌های حال و آینده ما است.

رئیس‌جمهور گفت: مردم، اصلاحات بنیادی می‌خواهند، در این زمینه ظرفیت لازم موجود می‌باشد و حکومت وحدت ملی هم اجماع و هم ارادۀ قوی در این راستا دارد.

رئیس‌جمهور کشور با تأکید گفت، برای حاکمیت قانون ارادۀ قوی موجود است، نهادهای عدلی و قضایی بیش از گذشته استقلالیت دارند و هیچ‌کس تلاش مداخله را به دستگاه‌های عدلی و قضایی نکند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری بدون تعویق در زمان معین آن برگزار می‌گردد و در سال جاری انتخابات ولسی جرگه نیز پیش‌رو می‌باشد.

وی افزود: من، داکتر صاحب عبدالله و سرور دانش در مورد خواسته‌های مردم مبنی بر تدویر بر وقت انتخابات اتفاق نظر کامل داریم و هم‌چنان متعهد هستیم که نظریات اقشار مختلف مردم در باره شفافیت انتخابات را به دقت مطالعه و به آن عمل کنیم.

رئیس‌جمهورمحمداشرف غنی تصریح کرد که ما تنها در شرایطی آسیب‌پذیر هستیم که صفوف درونی ما شکاف بردارد، وحدت داخلی ما متزلزل شود، اعتماد فی مابین ما سستی بپذیرد، و زمزمه‌های ناخوشایند اختلافات قومی، سمتی، زبانی، مذهبی، و گروهی گوش جامعه و مردم ما را بیازارد.

وی تأکید ورزید که هر سخن ناسنجیده، هر موضع‌گیری احساسی، هر اقدام غیرمسئولانه و هر تصرف متضاد با منافع ملی به دشمنان ملت ما فرصت می‌دهد تا ابتکار عمل را در دست گرفته و اهداف شوم خود را پیاده کنند.

همچنین در این مراسم، محمدسرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفته افزود، هشتم ثور روز مهم، سرنوشت‌ساز و افتخارآفرین برای مردم افغانستان بوده و ضرور است که رویدادهای جهاد به‌گونۀ دقیق آن تحلیل گردد.

معاون دوم رئیس‌جمهور یادآور شد که پیروزی جهاد، معلول اتحاد مردم افغانستان است که اثرات منطقوی و بین‌المللی را از خود برجای گذاشت.

وی علاوه کرد که فقدان دولت‌سازی یکی از ضعف‌های مجاهدین بود و احزاب جهادی نتوانستند برای دولت‌داری تهداب بگذارند.

از سوی هم داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفت و به‌روح همه شهدا به‌ویژه شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و رهبران جهادی کشور اتحاف دعا کرد. وی اظهار داشت که از برکت جهاد مردم افغانستان ده‌ها کشور و میلیون‌ها انسان به آزادی دست یافتند.

رئیس اجرائیه افزود که صلح یکی از آرزوهای مردم افغانستان است و از برنامه‌های مهم دولت می‌باشد، آنانی‌که فکر می‌کنند با کشتن مردم در اماکن مختلف به اهداف شوم شان می‌رسند، اشتباه می‌کنند و سرنوشت تروریستان همانند گذشته به ناکامی منتج خواهد شد.

ستر جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز وزارت دفاع ملی و رئیس کمیسیون برگزاری مراسم بیست و پنج‌مین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفته اضافه کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با رشادت و قهرمانی علیه تروریستان مبارزه می‌کنند و نمی‌گذارند که آنها به اهداف شوم خود دست‌یابند.

عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه طی سخنانی، سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان را تبریک گفت و آنرا نقطۀ عطف در تاریخ افغانستان عنوان کرد. وی از مخالفین مسلح دولت خواست که با ترک مخاصمه به صلح بپیوندند و بادولت و مردم یکجا شوند.

فضل‌هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز ضمن تبریکی سال روز پیروزی جهاد مردم افغانستان گفت، سلسلۀ جهاد ختم نشده‌است و همه روزه نیروهای امنیتی و دفاعی ما علیه غلامان و تروریستان مبارزه می‌کنند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *