از مکاتب و معلمین خیالی تا جریمه ۱۲ هزار افغانی

معارف افغانستان در حکومت حامد کرزی کمک‌های زیادی را به دست آورد و با پایان یافتن این حکومت و روی‌کار آمدن حکومت وحدت‌ملی، درزها و شکاف‌های فساد در بخش‌های مختلف به ویژه معارف نمایان شد.

نهادهای مبارزه با فساد در کنار نهادهای بررسی کننده فساد اداری در افغانستان به صراحت اعلام کردند که وزارت معارف یکی از نهادهای عمده و بستر فراهم فسادهای کلان مالی بوده است.

نزدیک به دو سال پیش «سیگار» یا دفتر سرمفتش ویژه بازسازی افغانستان به اداره کمک‌های انکشافی امریکا (USAID) نامه‌ای فرستاده و تقاضا کرده بود که به ادعاهای اخیر حکومت افغانستان مبنی بر فساد گسترده در وزارت معارف این کشور در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، پاسخ بدهد.

در این نامه به صراحت گفته شده بود که ده‌ها هزار دانش‌آموز که وجود خارجی نداشته‌اند (دانش‌آموزان) در مکتب‌های سراسر افغانستان شامل شده‌اند.

همچنین تصریح شده بود که «مکتب‌های خیالی» با معلمین خیالی در افغانستان تمویل شده‌اند و اداره کمک‌های انکشافی امریکا که رهبری مساعد کردن زمینه برای آموزش همه کودکان افغانستان را به عهده داشته؛ تنها از پول امریکا، نزدیک به یک میلیارد دالر در مکاتب افغانستان سرمایه گزاری کرده است.

در بخش این مصارف و حیف‌ومیل و یا به صورت واضح «فساد گسترده» در معارف کشور، پای «فاروق وردک» به عنوان وزیر معارف وقت کشور دخیل بود.

این اختلاس و فساد از سوی نهادهای بررسی کننده فساد اداری در افغانستان به صورت واضح به نام فاروق وردک نوشته شد؛ اما نکته جالب عدم رسیده‌گی به این پرونده میلیارد دالری بود که تا حال در گوشه‌ای باقی مانده است.

در افغانستانی که همه‌چیز ممکن است و در عین ناباوری همه چیز «ناممکن»؛ این پرونده در جای خود باقی مانده و حتی گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که فاروق وردک در پست‌های دولتی حکومت وحدت‌ملی نیز حضور خواهد یافت.

هرچند که فاورق وردک به صراحت این اتهامات فساد را رد کرد؛ اما هم‌اکنون نیز معارف کشور از مکتب‌ها، دانش‌آموزان و معلمین خیالی رنج می‌برد.

در کنار این قضیه، اتفاقی جالب در چند روز گذشته در معارف کشور رخداده است که دادگاه رسیده‌گی به جرایم سنگین که وظیفه اصلی آن رسیده‌گی به جرایم میلیون و میلیارد دالری فساد در کشور (مثلا رسیده‌گی به مکاتب و معلمین خیالی) است، پنج کارمند وزارت معارف را محکوم به مجازات نقدی کرد.

این پنج تن از کارمندان وزارت معارف متهم به سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی شده و به همین دلیل محکوم به مجازات نقدی شده‌اند.

یکتن از این افراد محمد عظیم کربلایی، معین اسبق سواد آموزی وزارت معارف و مشاور بر حال وزیر معارف است که متهم به سوء‌استفاده از صلاحیت وظیفوی شده و محکوم به مجازات پرداخت ١٢ هزار افغانی جزای نقدی شده است.

این اقدام محکمه رسیده‌گی به جرایم سنگین از رفتار سلیقه‌ای و «دو سویه» این نهاد حکایت دارد؛ زیرا رسیده‌گی به مسئله میلیارد دالری که می‌تواند راه‌های رشد، پیشرفت و انکشاف معارف کشور را به شکل اساسی آن فراهم کند، جدی‌تر بود یا اینکه شخصی برای خرید اجناس به قیمت ارزان‌تر محکمه شود؟

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، تنها و تنها با محاکمه‌ دانه‌درشت‌های فاسد حکومت برحال و قبلی می‌تواند جایگاه خود را تثبیت کند. اگر این مرکز از گزارش آمار شاگردان خیالی بگذرد و هیچ پرونده‌ای در این مورد ترتیب ندهد، صاحب جایگاه نمی‌شود.

وزارت معارف یکی از سکتورهای عمده‌ استخدام‌کننده در افغانستان است. بخش کلانی از کسانی که در استخدام دولت افغانستان هستند، برای این وزارت کار می‌کنند.

این وزارت ظرفیت‌ها و امکانات فراوان دارد و یکی از سرمایه‌های مردم افغانستان است. اگر مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، به فساد گسترده‌ای که در این وزارت صورت گرفته توجه نکند، افکار عمومی به این نتیجه می‌رسد که این مرکز هم مثل کمیسیون‌های دیگر مبارزه با فساد، یک تشکل شکلی و فورمالیته است و تنها به موارد کوچک از افرادی که برای کاهش مصارف اقدام کرده‌اند، آستین شهرت بالا زده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *