از قیام امام خمینی تا قیام امام مهدی

قرن بیستم را می­توان یکی از پرحادثه ­ترین قرن­های تاریخ بشر بشمار آورد؛ قرنی که شاهد خونبارترین جنگ­های خانمان­سوز در پهنۀ زمین بود. درمیان همۀ حوادث این قرن، قیام امام خمینی در ایران که منجر به سرنگونی نظام ۲۵۰۰ سالۀ شاهنشاهی در این کشور و تأسیس اولین نظام اسلامی با رهبری یک روحانی دینی شد را می­توان یکی از مهم­ترین تحولات این قرن و شاید بااهمیت­ ترین آن­ها بشمار آورد.

 امام خمینی در سال ۱۹۳۹، با اعلام مخالفت رسمی با تصویب قانون کاپیتلاسیون برای اتباع ایالات متحده در ایران، قیام خود را آغاز نمود و توانست در سال ۱۹۷۹ پس از ۴۰ سال تلاش و مجاهدت پیروز شود . البته ایشان از سال­ها قبل، پس از گذراندن دوره­ای طولانی از خودسازی و تهذیب نفس، با تدریس درس حکومت اسلامی ، طرح اجرایی خود را برای مرحلۀ پس از سرنگونی نظام استبدادی پادشاهی تبیین نموده و شروع به تربیت شاگردانی خود ساخته و آگاه نمود تا در مراحل مختلف انقلاب و پس از پیروزی آن، بار اصلی روشنگری و هدایت جامعه و همچنین تصدی مسئولیت­های انقلابی و حکومتی را بدوش کشند؛ امری که یکی از تفاوت­های اصلی این انقلاب با انقلاب­های مشابه آن بود.

اما قطعا وجه تمایز اصلی قیام امام خمینی با سایر انقلاب­ها، اهداف و آرمان­های این انقلاب است:

الف- بازگرداندن کرامت و عزت پایمال­ شدۀ ملت ایران

ب- تأسیس نمونه­ های مترقی از حکومت اسلامی برای الگودهی به سایر مسلمین و مردم جهان

ج- بیدارسازی مسلمین و مستضعفین جهان نسبت به ظلم و ستم مستکبرین

د- متحد ساختن مسلمین جهان برای مقابله با توطئه­ های دشمنان اصلی امت اسلام، خصوصا اسرائیل

ه- بازگرداندن کرامت انسان ها با آگاه ساختن آنان نسبت به استعدادها و ظرفیت­های بی­شمارشان در سایۀ بازگشت به اسلام اصیل و معتدل و واقع گرایانه

و- زمینه­ سازی برای نجات محرومین جهان از ظلم و ستم بیدادگران

ز- زمینه­ سازی برای ظهور امام مهدی ، منجی عالم بشریت که نجات­بخش همۀ محرومین و مستضعفین و برپاکنندۀ عدل و صلح در همۀ جهان است.

امام خمینی با اعلام مستمر اهداف و آرمان­های خود در همۀ مراحل انقلاب ایران و پس از تأسیس نظام اسلامی، در عمل نیز پایبندی خود را به این اصول و آرمان­ها به اثبات رساند که به نمونه­ هایی از آن اشاره می­شود:

 الف- تلاش برای ایجاد وحدت شیعه و سنی در بین مسلمانان و کنار گزاشتن اختلافات

ب- تعین یک روز در سال به عنوان روز جهانی قدس برای حمایت همه­ جانبۀ مسلمین(شیعه و سنی) از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه بااسرائیل.

ج- احیای مراسم برائت از مشرکین در تجمع عظیم مسلمین(شیعه و سنی) در ایام حج.

د- حمایت گسترده و همه ­جانبه از ملت های مظلوم جهان در برابر ستمگران مانند مردم فلسطین در برابر اشغال­گران قدس شریف باوجود اهل سنت بودن آنان.

ه- حمایت گسترده از ملت مظلوم افغانستان و مجاهدین افغانی در برابر اشغال­گری شوروی درحالیکه اکثریت آنان از اهل سنت بودند.

و- محترم شمردن همۀ حقوق اهل سنت ایران در قانون اساسی و تأسیس مدارس علمیه، مساجد و … برای ایشان.

ز- حمایت از حقوق پیروان سایر ادیان الهی در ایران مانند مسیحیت و یهودیت و …

ح- احیای آرمان مهدویت و انتظار قیام امام مهدی در میان ستم­دیدگان.

پس از رحلت امام خمینی در سال ۱۹۷۷، برخلاف طراحی و انتظار دشمنان کشور ایران، جانشین وی امام خامنه­ ای نیز همان اصول را پیگیری کرده و با استمرار خط حمایت از مسلمین و مستضعفین جهان، عملا در جهت تحقق اهداف و آرمان­های امام خمینی گام برداشت که می­توان به حمایت ایران از گروه­های اسلامی مانند اخوان المسلمین و شاخه­ های جهادی آن سازمان حماس و سایر گروه ­های اسلامی اهل سنت مانند جنبش جهاد اسلامی فلسطین ، ملت­های مظلوم اهل سنت سوریه، افغانستان، پاکستان، یمن، مصر، تونس و شیعیان مانند حزب­الله لبنان و ملت مظلوم بحرین و همینطور سایر ملت­های مظلوم مانند مردم مظلوم آمریکای لاتین و … اشاره کرد که نشان­گر صدق مدعای حکومت ایران در حمایت از مظلومین و مستضعفین جهان، بدون توجه به دین یا مذهب آنان است.

موضوع مهم دیگری که توسط رهبران ایران پی­گیری شده­ است، تلاش برای زمینه­ سازی ظهور امام مهدی و آماده ­سازی افکارعمومی جهان با روشنگری در مورد حقیقت ایشان است.

دشمنان بشریت و مستکبرین جهان با پی­ بردن به هدف امام مهدی برای ریشه­ کن کردن ظلم و فساد و برپایی عدل و صلح در جهان، طراحی­ های پیچیده و گسترده­ای را برای جلوگیری از ظهور و قیام ایشان انجام داده اند که یکی از مهم­ترین بخش­های آن، سرکوب هر قیام زمینه­ ساز و همینطور تخریب گستردۀ چهرۀ ایشان است.

بدین ­صورت که با معرفی امام مهدی بعنوان فردی جنگ­ طلب، خونریز و دشمن بشریت، عملا مانع گرایش مردم جهان به ایشان و هر فرد و گروهی شوند که منادی زمینه­ سازی برای قیام ایشان است؛ آنان همچنین با ایجاد گروه­ های تروریستی ضد اسلامی بنام اسلام(مانند القاعده و داعش)، حمایت همه­ جانبه از آنان و سپس، پوشش گستردۀ اخبار مربوط به جنایات آنان، در پی ایجاد نفرت عمومی نسبت به اسلام هستند که البته با توجه به فطری بودن پیام دین اسلام به نتیجۀ موردنظر آنان منجر نخواهد شد.

امام مهدی برای برقراری صلح و امنیت پایدار و پایان دادن به هرگونه ظلم و ستم و خون ریزی و فساد و اتمام قتل و غارت و تبعیض قیام خواهد کرد و جهان را به سوی شکوفایی علم و معرفت و پیشرفت در عرصه های زندگی هدایت خواهد کرد .

امام خوبی ها و مهربانی ها ، امام عاطفه ها و محبت ها و امام انسانیت و عقلانیت و به دور از هرگونه خشونت و تبعیض و بدی و زشتی و پلیدی .

Author

About Author