از صالح انتظار معجزه نباید داشت

تنها چند روزی است که امرالله صالح به عنوان سرپرست وزارت امور داخله تعیین شده و قرار است برای گرفتن رای اعتماد نیز به مجلس معرفی شود.

در جریان این روزها، چند دستور اکید برای موظفین و افسران پولیس صادر و گفته شده است که با متخلفین به صورت جدی برخورد می شود.

این کارها از جمله عدم حضور موظفین پولیس با تجهیزات و امکانات پولیس در مراسم جمعی، عروسی، محافل، بازار و دیگر مراکز و همچنین عدم اجازه برای افسران و موظفین وزارت امور داخله در سفارت خانه ها و محدود شدن موظفین این وزارت در صفحات اجتماعی، نوید خوبی است؛ اما…

اما صفوف پولیس افغانستان مشکلات عمده ای دارد که حل اساسی و ریشه ای آن نیاز به زمان طولانی و امکاناتی در حد عالی دارد و انتظار آن در زمان کم، اصولی نیست.

تمام ولایت ها و شهرهای کشور به ویژه پایتخت با حملات انتحاری، انفجاری و ترور،  برخورد غیرحرفه ‌ای و بعضا زورگویی‌ های نیروهای امنیتی، عمدتا پولیس،  رشوه ستانی نیروهای امنیتی به ویژه پولیس، وجود سارقان مسلح که باعث راهزنی، قتل و لت و کوب مردم در کوچه پس کوچه های شهرها می‌ شوند و اذیت و آزار خانم‌ها توسط افراد ولگرد روبرو هستند.

در عین حال به این مشکلات که برای محو آن نیاز به برنامه اساسی است، بی سوادی و کم سوادی پولیس و معاش کم آنها را نیز اضافه کنید که حل آن را چند برابر مشکلتر می سازد.

باید توجه داشت که از عمر قانونی حکومت وحدت ملی تنها سه یا چهار ماه باقی مانده که بر اساس مشکلات کمیسیون مستقل انتخابات، شاید این مدت برای چند ماه دیگر تمدید شود.

پس برای فردی که ممکن است برای مدت کمی در راس وزارت امور داخله باشد؛ حل این مشکلات نمی تواند آسان باشد و نیاز به وقت بیشتر احساس می شود.

امرالله صالح هرچند که در کارکردهای پیش از این موفق بوده؛ اما در آن پست ها به وقت لازم دسترسی داشت و حالا نمی توان از وی انتظار معجزه را داشت.

نباید فراموش کرد که اساس و تهداب مبارزه جدی با چالش های فراراه پولیس خود می تواند کارنامه خوبی باشد و راهی برای تداوم آن در آینده را فراهم میکند، به شرطی که دنبال شود.

با این حساب، تنها می توان در انتظار اقداماتی عاجلانه بود و بازهم به آینده ای روشن چشم امید داشت؛ اگر اجازه بدهند…

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *