از سلفی با ترامپ تا کودکستان شورای امنیت ملی

بعد از ایجاد تکت های انتخاباتی و حضور برخی چهره های مورد اعتماد رئیس جمهور در راس تکت های مخالف، نگرانی هایی را ایجاد کرد و تیم حامی رئیس جمهور نیز به دنبال تخریب تیم های مخالف برآمدند.

برخی از رهبران تکت های انتخاباتی و یا معاونین آنها به صورت کامل در بدنه حکومت بودند و در وظایف شان نیز صلاحیت کامل داشتند و یکی از با اطمینان ترین مهره های رئیس جمهور به حساب می آمدند.

اما حالا و با ایجاد تکت های انتخاباتی، رئیس جمهور و حامیانش هراسان شده و به دنبال تخریب رقبایی که پیش از این رفیق بودند، بر آمدند.

از خلع سلاح و محاصره خانه گرفته تا عزل از وظیفه و فشارهای اینچنینی از سوی رئیس جمهور و تیمش روی دست گرفته شد و در عین حال، برخی صحبت های دیگر در پی زیر فشار اذهان عامه بردن رقبا صورت گرفت.

در تازه ترین مورد، حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی کشور به اداره تحت فعالیتش کنایه زده و گفته است که اصلاحات گسترده و جدی در نهاد شورای امنیت ملی کشور باید ایجاد شود.

به گفته وی، این نهاد در دوره های قبلی به یک کودکستان تبدیل شده که توسط کارمندان ارشد پیشین این اداره مقرر شده بودند.

در همین ابتدا گفته شود که پیش از این، محمد حنیف اتمر در راس شورای امنیت قرار داشت که حالا رقیب جدی رئیس جمهور در انتخابات آینده است.

محب گفت که تمام تلاش کسانی که به یک کرسی ارشد یک اداره مقرر می‌ شوند این است که اعضای خانواده، خویشاوندان و دوستان خود را مقرر کنند.

وی همچنین صورت واضح خبری تکان ‌دهنده را بیان داشت و گفت که معاش‌ برخی از کارمندان شورای امنیت از آدرس برخی از سفارت‌ خانه ‌ها پرداخت می شده و به زودی قطع می شود.

به گفته محب، آیا چنین کارمندانی به افغانستان متعهد و وفادار خواهند بود یا به سفارت‌ خانه ‌هایی که از آن آدرس ‌ها معاش دریافت می ‌کنند؟

وی تصریح کرد که «خواه مخواه یک روز به رسم احوال ‌گیری هم که شده اطلاعات را این کارمندان با «ولی‌نعمت« خود شریک می‌ سازند».

حمدالله محب در حالی شورای امنیت را به کودکستان تشبیه کرده است و اظهارات تکان دهنده در مورد معاشات خارجی مطرح کرده که در زمان سفارتش در امریکا با افتخار عکس سلفی در یک مراسم امریکا با ترامپ که در حال قدم زدن با خانمش در سرک بود را با افتخار در صفحات اجتماعی نشر کرده بود.

برخی ها در واکنش به نشر این عکس، لقب قهرمان عکس های سلفی افغانستان را به وی دادند در حالی که چندی پیش موفق شده بود زلمی خلیلزاد را در میدان هوایی دوبی دیدار کرده بود.

با تمام این تفاسیر باید گفت که از نگاه تجربه، حنیف اتمر با حمد الله محب قابل مقایسه نیست؛ اتمر از حضور در وزارت های انکشاف دهات، معارف و داخله تجربیات فراوانی داشت تا اینکه به مشاوریت ارشد شورای امنیت رسید؛ اما محب را می توان گفت که کمی بی تجربه تر بوده و به قول معروف «یک شبه، ره صدساله پیمود» و از یک کارمند عادی ارگ به سفارت افغانستان در کابل رسید و بلافاصله در شورای امنیت وظیفه مهمی را به عهده گرفت.

این در حالی است که حنیف اتمر نیز به صحبت های محب واکنش نشان داده و گفته است که «از آقای محب توقع داریم که هرچه زودتر در مورد اظهارات خود توضیح ارایه کند. اگر ایشان هنوز هم بر نکته نظرشان اصرار دارند، بمنظور روشن ساختن اذهان عامه در مورد حقیقت این موضوع، ما خواستار بررسی موضوع از سوی یک هیئت مستقل مردمی، پارلمانی و یا مطبوعاتی هستیم».

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *