از ساختمان‌های غیرقانونی تا ساخت و سازهای شبانه

بیشتر ساختمان‌هایی که در شهر کابل ساخته می‌شود، مطابق به معیارهای شهرداری نبوده و استندردهای لازم در ساخت آن رعایت نمی‌شود.

شهرداری کابل بارها اعلام کرده که این شهر فاقد سیستم کانالیزاسیون منظم شهری است و ساخت و سازهای بی‌رویه بلندمنزل‌ها که فاقد سیستم تخلیه فاضلاب است باعث افزایش مشکلات پایتخت‌نشینان می‌شود.

اعمار ساختمان‌های بلندمنزل، نه تنها سبب مشکلات شهرداری در ایجاد سیستم‌های منظم شهری می‌شود، بلکه امنیت حریم شخصی خانواده‌ها، بندش سرک‌ها و کوچه‌ها و بسیاری مشکلات دیگر را نیز به همراه دارد.

با وجود ممانعت شهرداری از اعمار بلندمنزل‌ها در ساحات کارته ۳ و ۴ شمار زیادی از این ساختمان‌ها بدون توجه به این ممانعت‌ها ساخته شده و یا هم در حال ساخت است و هیچ‌کسی مانع آن نمی‌شود.

باشنده‌گان ناحیه سوم کابل ضمن شکایت از ساخت و سازهای بی‌رویه ساختمان‌های بیشتر از ۵ منزل می‌گویند که این ساخت و سازها، زنده‌گی آنها را با مشکل روبرو ساخته است.

محمد ایمل یکتن از باشنده‌گان این ناحیه می‌گوید :«ساختمان‌های ساخته شده در این منطقه، بیشتر از زورمندان است و حتی در کوچه‌های فرعی هم ساختمان‌های ۵ منزله ساخته شده که برای خانه‌های اطراف آن مشکلات عمده‌ای ایجاد کرده است.»

وی گفت که شهرداری کابل با مالکان بلند‌منزل‌ها زد و بند دارد و با گرفتن پول، از کارهای غیرقانونی آنها چشم‌پوشی می‌کنند.

شمار زیادی از باشنده‌گان ناحیه سوم شهر کابل گفته‌های مشابه با ایمل دارند.

اما انجنیر همت‌الله امین‌زی، رئیس ناحیه سوم در گفتگوی ویژه با خبرگزاری خاورمیانه گفت که در ساحات رهایشی اجازه ساخت چهار طبقه با یک زیرزمین داده می‌شود و هرگاه بالاتر از آن ساخته شود غیر قانونی است.

وی افزود که اداره شهرداری کابل با تمام کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند به صورت جدی برخورد می‌کند و اجازه ساخت و سازهای غیر قانونی را به آنها نمی‌دهد.

رئیس ناحیه سوم اظهار داشت :«در بسیاری موارد ما مانع ساخت و سازهای غیر قانونی که حتی به مرحله پلسترکاری رسیده است شده‌ایم؛ ولی اکثر آنان در روزهای رخصتی و از طرف شب کار می‌کنند.»

امین‌زی درباره ساختمان‌هایی که بالاتر از چهار طبقه ساخته شده بیان داشت، متاسفانه مواردی نیز وجود داشته که با استفاده از زور و موقعیت دولتی دست به ساخت و ساز غیر قانونی زده‌اند.

به گفته وی، احتمال سهل‌انگاری و تخلف ماموران شهرداری دور از انتظار نیست و در بعضی مواقع آنان مرتکب قانون‌شکنی و دریافت رشوه نیز شده‌اند.

رئیس ناحیه سوم اظهار داشت که در حال حاضر تمام ساخت و سازهای غیر قانونی در این ناحیه متوقف شده و گروهی از انجینران حتی در جریان شب نیز کارهای غیر قانونی را متوقف ساخته‌اند.

آقای امین‌زی گرفتن رشوه از سوی ماموران شهرداری و ناحیه را رد نکرد و افزود که ممکن است مواردی وجود داشته باشد که این ماموران از صاحبان ساختمان‌ها پول دریافت کنند؛ ولی مورد مشخصی در این‌باره وجود ندارد.

اما بعضی از ماموران ناحیه سوم در گفتگوی غیر رسمی به خاورمیانه گفتند که بیشتر ساختمان‌های بلند منزل که در ساحه کارته چهار ساخته شده و یا در حال ساخت است؛ متعلق به افراد بلندپایه دولتی است که حتی زور شهرداری کابل به آنان نمی‌رسد.

آنان افزودند که ماموران ما در بسیاری موارد مورد لت و کوب قرار گرفته‌ و یا هم مورد تهدید واقع شدند و نهادهای امنیتی و عدلی و قضایی در این زمینه هیچ کاری انجام نداده‌اند.

در این زمینه خواستیم دیدگاه ریاست ناحیه ششم و رئیس کنترول ساختمان‌های شهرداری کابل را نیز با خود داشته باشیم ولی متاسفانه با کوشش‌های مکرر آنان حاضر به مصاحبه نشدند.

رئیس ناحیه ششم در حالی حاضر به گفتگو نشد که هم‌اکنون یک تعمیر ۵ طبقه روبروی این ریاست در حال ساخت و ساز روزانه است و هیچ ممانعتی برای آن ایجاد نمی‌شود.

ما برای تکمیل این گزارش دو هفته منتظر دیدگاه شهرداری کابل، به ویژه ریاست کنترول ساختمان‌های اساسی این اداره ماندیم؛ اما با کمال تاسف هیچ‌یک از مسوولین شهرداری حاضر به پاسخ‌گویی در باره اعمار ساختمان‌های خودسر نشدند.

شاید شهرداری کابل هیچ پاسخی در مورد سوال‌های مطرح‌شده نداشته و یا خودشان نیز در زد و بندهای موجود برای ساخت و ساز ساختمان‌های غیرمعیاری و غیرقانونی دخیل هستند.

سید مهدی علوی نژاد

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *