ارگ و سپیدار توانایی برگزاری انتخابات را دارند؟

حکومت وحدت ملی که در پی یک توافق‌نامه سیاسی و بعد از افتضاح که در انتخابات ۲۰۱۴ به وجود آمده بود توسط جان کری وزیر خارجه امریکا ایجاد شد، چون انتخابات برای تقلب مهندسی شده بود و رای گوسفندی بیشتر از رای مردم بود و در اخیر که هیچ نهاد ملی و بین المللی نتوانست رای پاک و ناپاک را از هم جدا کند این توافق‌نامه امضا شد.

نکات کلیدی در این توافق‌نامه برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی، اصلاح نظام انتخاباتی، ایجاد پست ریاست اجرایی، تفکیک کابینه و شورای وزیران و چند مورد دیگر بود که حکومت وحدت ملی در سه سال نتواسته جز ایجاد پست ریاست اجراییه به دیگر بخش‌ها دست پیدا کند.

هر چند که حکومت وحدت ملی برای دو سال ایجاد شده بود اما بعد از یک سلسه گفتگو‌ها امریکا تصمیم گرفت که سه سال دیگر تمدید شود و این کار هم شد و حال که یک سال و چند ماه دیگر از حکومت مانده است آیا این حکومت که خودش از میان باتلاق تقلب بیرون آمده است، می‌تواند یک انتخابات سرتاسری و شفاف برگزار کند؟

به باور آگاهان انتخابات پارلمان که کمیسیون انتخابات گفته است که  انرا به ماه سرطان سال ۱۳۹۷ برکزار می‌کند امکان پذیر نیست چون حکومت دارد این انتخابات را نیز مهندسی می‌کنند و نمی‌گذارند که کسی پیروز شود.

این در حالیست که پارلمان افغانستان نیز چند سال می‌شود که غیر قانونی به وظیفه شان ادامه میدهند و فرمان‌ها، قانون‌ها و امتیازات را می‌گیرند در حالی‌که این مجلس هم تا گلو در فساد غرق است.

نبود امنیت یکی دیگر از مشکلات است که مانع برگزاری انتخابات می‌شود، همین حال که گفته می‌شود بیش از ۴۰درصد خاک نزد دشمن است و گمان می‌رود که در بهار سال آینده این آمار تغییر کند و جنگ شدت پیدا کند و شدت پیدا کردن جنگ در بیشترین ولایت‌ها، ولسوالی‌ها انتخابات برگزار نمی‌شود بلکه کاندید مورد نظر طالبان مسلح و یا گروه تروریستی داعش برنده می‌شوند.

با این همه مشکلات که در برگزاری انتخابات وجود دارد مشکلات درون حکومت هم بر آن اضافه شده است و این مشکلات از جمله ایجاد اپوزیسیون‌ها قوی در محور استاد عطا محمد نور، جنرال رازق، امیر اسماعیل خان، حاجی ظاهر قدیر، حامد کرزی و… ایجاد شده است که اگر در انتخابات تقلب شود کشور به بحران خواهد رفت.

این در حالیست که کشور همین حال هم در لبۀ پرتگاه است و باعث ایجاد این تنش ارگ است، چون بدون مشوره با حزب  جمعیت استاد عطا را از سمت ولایت بلخ برکنار کرد و این برکناری سبب شد که استاد عطا ایستادگی کند و این ایستادگی سبب شد که حاکمیت دولت مرکزی زیر سوال برود و این طرف جنرال ظاهر به حکومت هشدار داد و همین سبب شده است که هژمونی حکومت مرکزی زیر سوال برود.

پس با این همه چالش‌ها و مشکلات که در برگزاری انتخابات وجود دارد حکومت وحدت ملی توانایی بزگزاری انتخابات را ندارد و راه بدیل به این بن‌بست ایجاد حکومت موقت در محور مجاهدین و تکنوکرات‌های غربی است که پارلمان منحل شود و اپوزیسیون تا جای قدرت را به دست بگیرد و در غیر آن اگر انتخابات برگزار شود یک انتخابات پر از تقلب و افتضاح خواهد بود.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *