ارگ تدویر لویه جرگه از سوی حامد کرزی را غیرقانونی می‌داند

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه گفته است، کسانی که در اواخر ، شایعاتی را مبنی بر فراخوانی لویه جرگه پخش کرده اند نمایندگان رسمی حکومت نیستند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از خبرنامه ریاست جمهوری گفته است « بر اساس مادۀ یکصد و دهم قانون اساسی افغانستان، لویه جرگه عالی ترین مظهر ارادۀ مردم افغانستان بوده که در این قانون جزئیات تدویر آن مشخص شده است.»

در ادامه آمده است « در این اواخر شماری از افراد و حلقات، شایعاتی را مبنی بر فراخوانی لویه جرگه پخش کرده و افراد و اشخاص خویش را به شماری از ولایات فرستاده اند که نه تنها آنان نمایندگان رسمی حکومت نیستند بلکه مردم عام نیز مکلف به نشست و مشوره با آنها نمی باشند.»

این خبرنامه تصریح کرده است که « این روند مطابق قوانین نافذۀ افغانستان نبوده و رسمیت ندارد. بناً به کارمندان حکومت هدایت داده می شود تا از اشتراک در پروسه های که با قوانین کشور سازگاری ندارند، اجتناب ورزند.»

این در حالیست که امرالله صالح رییس امنیت ملی اسبق افغانستان گفته است که « ارگ طرح آقای کرزی بخاطر تدویر لویه جرگه ععنعنوی آنهم با امکانات دولتی را یک کار غیر قانونی و بیهوده خوانده است. من هم موافقم. آقای کرزی مانند هر حلقه سیاسی دیگر میتواند طرفدارن خویش را در جای‌که میل دارد دعوت کرده و با آنها مشورت نماید.»

در ادامه صالح افزوده است که « لویه جرگه تعریف خاص خودش را در قانون اساسی دارد. اگر لویه جرگه دایر میگردد باید قانون اساسی را مورد بررسی قرار داده و آنرا تعدیل نماید»

همچنان صالح در مورد تقلب‌های انتخاباتی که باعث بدنامی روند دیموکراتیک شد گفته است که « در سه سال آخیر این چندمین بار است که ارگ بصورت باز در برابر نظریات آقای کرزی اعلام موقف می نماید. طرفداران آقای کرزی با توهین و دشنام به محمد اشرف غنی واکنش نشان داده اند و فراموش کرده اند که انتخابات ملوث وکثیف که باعث ایجاد دولت ضعیف گردید میراث خود شان است و سر افگنده گی آن بخود شان بر میگردد.»

رییس جمهور پشین حامد کرزی چندی قبل خواستار تدویر لویه جرگه شد و در ماها آخیر بعضی نهادها جامعه مدنی، وکلای پارلمان و افراد وابسته به کرزی برنامه‌های را برای حمایت از تدویر لویه جرگه دایر می‌کنند که یحتمل این نگرانی حکومت را بیشتر کرده است.

 

ندیم پارسینا

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *