اردوغان : مخالفان ، غارت گر اند

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در حالی که مخالفانش را «غارتگر» خوانده و آن‌ها را محکوم کرده است از طرفداران خود خواست که پاسخ این اعتراض‌ها را با رای دادن به حزب حاکم وی در انتخابات محلی سال آتی میلادی دهند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه / کابل اردوغان در بدو ورود به شهر جنوبی آدانا در جمع بزرگ طرفدارانش گفت: «فقط هفت ماه تا انتخابات محلی باقی مانده است. می‌خواهم با ابزار دموکراتیک در پای صندوق‌های رای به آنها درس اول را بدهید.»

نخست وزیر ترکیه در حالی که معترضان را «هرج و مرج‌طلب» و «تروریست» خواند افزود: «ما کاری را که چند غارتگر کرده‌اند نمی‌کنیم. آن‌ها به آتش کشیدند، ویران کردند.» وی همچنین به جمع هواداران خود گفت که معترضان ضد آنکارا «به اندازه‌ای شرم‌آور هستند که به نخست وزیر این کشور توهین می‌کنند.»

اردوغان این اظهارات را در بحبوحه تظاهرات گسترده ضد دولتی در ترکیه بیان کرد.

ده‌ها هزار معترض اواخر روز شنبه در خیابان‌های استانبول، آنکارا، پایتخت ترکیه و ازمیر، شهر غربی این کشور تظاهرات کردند.ناآرامی‌ها در ترکیه که وارد دهمین روز خود شده است، ۳۱ مه  زمانی شروع شد که پلیس ترکیه علیه معترضانی که در اعتراض به تخریب یک پارک در میدان تقسیم تظاهرات کرده بودند به خشونت متوسل شد.

این اعتراضات سپس به ۷۸ شهر سراسر ترکیه کشیده شد و معترضان استعفای اردوغان را خواستار شدند. دولت باغچه لی، رهبر حزب مخالف حرکت ملی ترکیه روز شنبه برگزاری انتخابات زودهنگام را با هدف پایان دادن به این ناآرامی‌ها خواستار شد.

اردوغان به خاطر شیوه برخورد با این بحران با محکومیت‌های بین‌المللی روبرو شده است. پلیس ترکیه نیز شدیدا به خاطر استفاده از خشونت فزاینده علیه معترضان صلح‌جو مورد انتقاد قرار گرفته است. نخست وزیر ترکیه ۷ ژوئن خواستار خاتمه فوری تظاهرات در این کشور شد و گفت که دولت از «مطالبات دموکراتیک» استقبال می‌کند و افزود که این تظاهرات «مانند خرابکاری» است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *