ادعای پنتاگون: طالبان هنوز با القاعده همکاری می کند

وزارت دفاع امریکا می گوید که گروه طالبان همچنان با شاخه القاعده در شبه قاره هند همکاری دارد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، گزارش تازه پنتاگون درباره اوضاع امنیتی افغانستان است که به کانگره امریکا ارائه شده است.

در این گزارش آمده است که گروه‌ های منطقه‌ ای وابسته به القاعده روابط نزدیکی با طالبان برقرار می کنند و در این روابط، «منافع مشترک» در حمله به سربازان امریکایی و سایر کشورها وجود دارد.

بر اساس گزارش پنتاگون که رویترز آن را نشر کرده است؛ با آنکه روند صلح در افغانستان پیشرفت هایی داشته است؛ اما شاخه القاعده در شبه قاره هند روابط نزدیک با طالبان را حفظ کرده است.

در بخشی از گزارش، وزارت دفاع امریکا روابط بین شاخه القاعده در شبه قاره هند با طالبان را در رده های پایین بیان شده است.

این در حالی است که دو روز پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در گفتگو با ملاعبدالغنی برادر نسبت به حمله طالبان بر نیروهای امریکایی در افغانستان هشدار داده بود.

هشدار رحمت الله نبیل

پیش از این نیز رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی نسبت به حمله گسترده گروه های تروریستی به شهر غزنی هشدار داده و گفته بود که این حمله از آن سوی خط دیورند طراحی شده است.

نبیل گفته بود که به اساس معلومات گروه های تروریستی داخلی و خارجی احتمالا برای حمله بزرگ به شهر غزنی آمادگی می گیرند.

بر اساس معلومات وی، «گروپ هاى تروریستى داخلى و خارجى مختلف به شدت در حال اکمالات از راه پکتیکا و زابل از آن سوى خط دیورند هستند و احتمالاً براى حمله بزرگ بالاى شهر ستراتیژیک غزنى آماده گى میگیرند».

رئیس پیشین امنیت ملی گفته بود که رهبران مهم شاخه شبه قاره هندِ القاعده در هفته هاى اخیر بین ولسوالى خاک افغان ولایت زابل، ولسوالى ناوه ولایت غزنى، ولسوالى خروار ولایت لوگر و ولسوالى هاى گیان، برمل و گومل ولایت پکتیکا و دره شوال وزیرستان در رفت و آمد بودند.

بر اساس توافقنامه صلح امریکا و طالبان در ماه حوت سال گذشته، امریکا باید نیروهایش در افغانستان را خارج کند و طالبان نیز خشونت ها را کاهش دهد.

اما روند کاهش خشونت در افغانستان عملی نشد و تعهدات توافقنامه تا حال به صورت کامل عملی نشده است.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *