ادامه تخریبات دریای آمو و پیشروی تاجیکستان به خاک افغانستان

خبرگزاری خاورمیانه

باشنده گان نقطه صفری مرز میان افغانستان و تاجیکستان در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز می گویند، همه ساله دریای آمو ده ها هکتار زمین را از خاک افغانستان تخریب می کند و در حال افزوده شدن بر وسعت خاک تاجیکستان می باشد.

این باشنده گان می افزایند، حکومت تاجیکستان با ایجاد موانع در مسیر دریای آمو، مسیر دریا را بر خاک افغانستان تغییر داده و این روند از سوی این کشور همچنان ادامه دارد.

آنان می گویند، هنوز دریای آمو در حال پیشرفت بر خاک افغانستان است و حکومت محلی و مرکزی در قبال جلوگیری از تخریبات آن توجهی نکرده است.

حاجی محمد اسحاق، بزرگ قومی قریه بته کشان ولسوالی امام صاحب به خبرگزاری خاورمیانه گفت، در چند سال اخیر صدها خانواده، ده ها باب مکتب و مدرسه و هزاران جریب زمین زراعتی طعمه آب دریای آمو گردیده است.

این باشنده محل می گوید، نقطه مرزی که تثبیت کننده خاک افغانستان و تاجیکستان بود، کاملاً از بین رفته و مسیر دریای آمو حالا از خاک افغانستان در حال عبور کردن است.

از سوی هم اعضای شورای ولایتی کندز این مشکل را جدی می خوانند و هشدار می دهند که بی توجهی حکومت منافع کشور را با خطر جدی مواجه می سازد.

محمد یوسف ایوبی، عضو شورای ولایتی کندز به خبرگزاری خاورمیانه گفت، پیشنهادهای‌ مکرر آنان در قبال تحکیمات کناره های دریای آمو برای حکومت افغانستان تا کنون بی نتیجه مانده است.

یوسفی می گوید، هزاران جریب زمین، صدها منزل مسکونی و ده ها باب اماکن عمومی باشنده گان کندز در کناره های دریای آمو تخریب گردیده و هنوز دریای آمو در حال تخریبات بیشتر در خاک افغانستان می باشد.

این عضو شورای ولایتی کندز هشدار می دهد که بی توجهی مقام های حکومتی در قبال تحکیمات کناره دریای آمو باعث از دست دادن بخش بزرگی از خاک افغانستان می شود.

وی می گوید، کشور تاجیکستان از حد تعیین شده پا فراتر گذاشته و نقطه مرزی اش را بطرف خاک افغانستان وسعت داده است.

در عین حال، مسوولان حوزه دریایی در شمالشرق کشور این مشکل را تائید می کنند و نبود بودجه کافی را یکی از دلایل عدم تحکیمات کناره های دریای آمو می خوانند.

انجنیر محمد نعیم نوابی، رئیس حوزه دریای پنج آمو به خبرگزاری خاورمیانه گفت، بخاطر جلوگیری از تخریبات بیشتر دریای آمو حدود ۱۰ پروژه اضطراری را روی دست گرفته اند و از این طریق تلاش دارند به مشکلات مردم رسیده گی نمایند.

وی همچنان موضوع عدول کشور تاجیکستان را از مرز تعیین شده تائید می کند و می گوید که در این مورد نامه های متعددی را به مقام های مرکزی فرستاده که تا حال به آنها جواب داده نشده است.

بر اساس معلومات نوابی، هنوز هم تحکیم کار و عدول بطرف خاک افغانستان در کناره های دریای آمو از سوی کشور تاجیکستان ادامه دارد.

وی ابراز امیدواری می کند که این موضوع از راه های دپلوماتیک از جانب حکومت افغانستان با حکومت تاجیکستان حل شود.

این مقام حکومتی در شمالشرق کشور، تطبیق این پروژه ها را مقدماتی می داند و تاکید می کند که اگر پروژه بزرگی بخاطر جلوگیری از تخریبات دریای آمو از سوی حکومت افغانستان روی دست گرفته نشود؛ این مشکل حل ناشده باقی می ماند و مردم همه ساله قربانی می دهند.

گفته می شود افغانستان ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آسیای میانه دارد و هزینه تخمین شده برای تحکیمات اساسی کناره های دریای آمو، ۴ میلیارد دالر امریکایی تخمین زده شده که تا کنون هیچ نهادی حاضر به پرداخت آن نشده است.

محراب الدین ابراهیمی

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *