اختلاف بین مقامات امریکا در باره سیاست واشنگتن در قبال افغانستان

روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال از وجود اختلاف نظر بین مقامات امریکایی بر سر سیاست این کشور در قبال افغانستان و به‌ویژه درباره «مذاکره با طالبان» و «اعمال فشار بر پاکستان» خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه به نقل از «وال‌استریت ژورنال» مقامات آمریکایی بر سر تعیین سیاست واشنگتن در قبال افغانستان دچار اختلاف شده‌اند.

این روزنامه به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد که «مذاکره با طالبان» و «اعمال فشار بر پاکستان» دو مورد اساسی اختلاف نظر بین مقامات این کشور محسوب می‌شوند.

براساس این گزارش تنها با گذشت چند روز از اعطای صلاحیت به جنرال ماتیس وزیر دفاع امریکا درباره میزان افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان، کاخ سفید با ارسال یادداشتی محرمانه به وزارت دفاع خواستار اعزام محدود سربازان امریکایی به افغانستان شده است.

در این یادداشت محرمانه که از سوی جنرال «مک ماستر» مشاور امنیت ملی امریکا به مقامات ارشد حکومت ارسال شده بود، تذکر داده شده که دونالد ترامپ تنها اجازه اعزام سه هزار و ۹۰۰ سرباز امریکایی را به وزیر دفاع این کشور داده است.

این در حالی است که طرح مک ماستر برای افغانستان از سوی کاخ سفید مورد تایید قرار نگرفت و در عوض دونالد ترامپ به طور رسمی از افزایش صلاحیت‌های وزیر دفاع برای تعیین میزان سربازان امریکایی در افغانستان خبر داده بود.

وال استریت ژورنال نوشت که اعمال محدودیت برای اعزام سربازان امریکایی از سوی کاخ سفید به دور از انتظار مقامات ارشد امریکایی صورت گرفته است.

«داناوایت» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این موضوع گفته است که درباره جزئیات محرمانه این یادداشت نمی‌تواند اظهارنظری کند اما چیزی که مهم است این بوده که تعداد سربازان نه، بلکه استراتژی واشنگتن در قبال افغانستان اهمیت دارد.

برخی از مقامات وزارت دفاع امریکا تاکید کرده اند گرچه کاخ سفید بر میزان افزایش سربازان امریکایی در افغانستان محدودیت وضع کرده است اما این یادداشت مانع برنامه‌ریزی‌های وزارت دفاع این کشور در افغانستان نخواهد شد.

این روزنامه امریکایی اعمال محدودیت بر تعداد اعزام سربازان امریکایی را در حالیکه ترامپ قبل از این رسما میزان تعیین نیروهای امریکایی را در افغانستان به وزیر دفاع محول کرده بود؛ ناشی از اختلافات مقامات امریکایی در رابطه با چگونگی رویکرد امریکا در قبال افغانستان می‌داند.

از سویی هم جنرال ماتیس قبل از این در کنگره این کشور اعلام کرده بود که استراتژی امریکا را تا اواسط ماه جولای سال جاری میلادی مشخص کرده و برای تائید به کاخ سفید خواهد فرستاد که اعزام سربازان امریکایی برای مانع پیروزی‌های میدانی طالبان نیز بخشی از آن خواهد بود.

با این وجود به نظر می‌رسد که مقامات پنتاگون و کاخ سفید با وجود گذشت حدود ۶ ماه و سفرهای مقامات ارشد این کشور به افغانستان هنوز نتوانسته‌اند به توافق بر سر یافتن راه حلی برای تغییر وضعیت موجود در افغانستان برسند.

از سوی دیگر تاخیر مداوم اعلام استراتژی و تلاش‌های پراکنده مقامات امریکایی برای تعیین رویکرد این کشور در قبال افغانستان نشان می‌دهد که مقامات امریکایی هنوز در رابطه با اهداف و ماموریت آمریکا در افغانستان همچنان در سردرگمی به سر می‌برند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *