احتمال اقدام یک جانبه اسرائیل علیه ایران

اسرائیل تهدید کرده است که بر سر برنامه‌های انرژی هسته‌ای ایران، ممکن است به اقدامی یک جانبه علیه این کشور دست بزند.

به گزارش خبر گزاری خاور میانه  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در برنامه خبری چهره یک ملت، شبکه سی‌بی‌اس کانادا گفت که تل‌آویو ممکن است قبل از این که امریکا کاری انجام دهد،علیه ایران اقدام به حمله کند.

نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت: ساعت‌های ما با سرعت مختلف به جلو می‌روند ما در مقایسه با امریکا نزدیکتر هستیم، ما آسیب‌پذیرتر هستیم و ما مجبوریم این سئوال را مورد توجه قرار دهیم که چطور می‌توانیم ایران را متوقف کنیم، حتی شاید قبل از این که امریکا کاری انجام دهد.

نتانیاهو همچنین گفت که ایران در لبه آنچه وی خط قرمز نامید، قرار گرفته است.

نتانیاهو در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۲، از جامعه بین‌المللی خواست تا یک خط قرمز روشن برای ایران در مورد برنامه‌های هسته‌ای این کشور قرار دهد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در ۲۴ سپتامبر، در پاسخ به این مساله گفت که موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران، مربوط به تصمیمات امنیت ملی امریکا است و او از هر گونه جنجالی که خارج از امنیت ملی امریکا باشد، جلوگیری می‌کند.

امریکا و اسرائیل، به منظور وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود، بارها تهدید به انجام اقدام نظامی علیه ایران کرده‌اند. واشنگتن و تل‌آویو ادعا می‌کنند که برنامه‌های هسته‌ای ایران دربرگیرنده جنبه نظامی است.

ایران این ادعاها را رد کرده و استدلال کرده است که ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه براین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسی‌های متعددی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده است، اما تاکنون هیچ گونه نشانه‌ای مبنی براین که برنامه‌ای هسته‌ای غیرنظامی ایران به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای منحرف شده باشد، یافت نشده است

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *