اجتماع کشورهای عربی در مقابله با اشغال صهیونیستی

63c828c9-4cc4-4605-8d91-e66c579ff040وزرای امور خارجه کشورهای عرب، در جریان بیست و هفتمین اجلاس سران عرب در روز یکشنبه، از برنامۀ کشور فرانسه در برپایی نشست بین المللی صلح در پایان سال جاری اعلام حمایت کردند و لزوم بازگشت بر محور صلح اسرائیلی ـ فلسطینی را مورد توجه قرار دادند.

وزیر امور خارجه فلسطین ریاضی المالکی، در سخنرانی که به نیابت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان بیان داشت، از کشور های عربی خواست برای شکایت علیه انگلیس بدلیل انتشار بیانیه ی بالفور که زمینه ساز یهودی سازی اراضی فلسطینی بود، از دولت فلسطین حمایت کنند.

مالکی افزود: ما پروندۀ جنایات اسرائیل را از زمان پایان حکم بریطانیا بر فلسطین (۱۹۲۰ تا ۱۹۴۸) خواهیم گشود. ما ضمن محکوم ساختن ادامۀ تجاوزات و جنایات اسرائیل بر ملت فلسطین، تعهد میکنیم برای تا پایان بخشی اشغال سرزمین و مقدساتمان راه مقاومت را پیش گیریم.

همچنین رئیس جمهور موریتانیا محمد ولد عبدالعزیز تأکید کرد شرایط نابسامانی که کشورهای منطقه را فرا گرفته باعت شده است که بعضی از کشورها تصور کنند قضیه ی فلسطین از اولویت های جهان عرب خارج شده است، همین عامل باعت جرأت یافتن حکومت اسرائیل بر تداوم سیاست‌های متجاوزانه خویش شده است.

همچین ولد عبدالعزیز افزود: « قضیۀ فلسطین، مهمترین قضیۀ جهان عرب بوده و  تا یافتن راه‌حل عادلانه و دائمی بر اساس قطع‌نامه‌های بین‌المللی و طرح‌های کشورهای عربی خواهد بود.»

هم‌چنین در بیانیۀ پادشاه اردن که توسط نخست‌وزیر این کشور خوانده شد، پادشاه اردنی بر ادامه کشورش بر انجام تکلیف دینی و تاریخی در حمایت از اماکن مقدس در قدس شریف و مقابله با تجاوزات اسرائیل به خصوص انهایی که مسجد الاقصی و قدس شریف را مورد هدف قرار میدهند، تأکید کرد.

همین‌طور رئیس دولت سودان عمر حسن احمد البشیر در زمینۀ موضوع فلسطین بیان داشت: «قضیۀ فلسطین، موضوع مرکزی و اساسی جهان عرب است و ما به حکم اخلاق، دین و ملیت بر پافشاری خود در موضوع قضیۀ فلسطین ادامه خواهیم داد.»

از طرف دیگر وزیر امور خارجه کشور تونس، خمیس الجهیناوی خواستار برگزاری نشست بین‌المللی صلح خاورمیانه تا پیش از اتمام سال جاری شده و بر لزوم ایجاد سقف زمانی بر گفت‌وگوهای فلسطینی ـ اسرائیلی تأکید کرد. هم‌چنین وی خواهان الزام اسرائیل به عقب‌نشینی از زمین‌های اشغالی و اجرای طرح جامع توافق گروه‌های فلسطینی گردید.

از سویی دیگر نخست وزیر کشور مصر شریف اسماعیل گفت: «آینده‌ای که ما برای کشورهای‌مان دنبال می‌کنیم، در وهلۀ اول ایجاد زمینۀ مناسب را برای ساخت ان می‌طلبد و این جز در سایۀ دست‌یابی به توافقات سیاسی برای حل بحران هایی که تعدادی از کشورها با آن مواجه هستند و در رأس آن موضوع فلسطین است حاصل نمی‌شود. موضوع فلسطین موضوع در اولویت سیاست خارجه مصر بوده و مصر از هیچ کوششی برای حل ان فروگذار نخواهد بود.»

رئیس مجلس کشور الجزایر عبدالقادر بن صالح سخن‌گوی رئیس جمهور الجزایر، عبدالعزیز بوتفلیقه، تأکید کرد: « موضوع فلسطین هم‌چنان مهم‌ترین اولویت ما در سایۀ شرایط دشواری که رژیم متجاوز اسرائیلی با زیر پا گذاشتن بدیهی‌ترین حقوق انسانی و دولت شرعی و نفی حق مشروع مردم فلسطین در ایجاد دولت و پایتخت مستقل خود ایجاد کرده است، میباشد. الجزایر به جد از سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی می‌خواهد به وظیفۀ خود در فشار آوردن بر کشور تجاوزگر بر التزام به تمام توافق‌نامه‌های قانونی و بین‌المللی به خصوص تصمیمات سازمان ملل عمل نمایند.»

هم‌چنین سران کشورهای عرب از مرکزیت موضوع فلسطین در افق عربی مشترک‌شان سخن گفته و بر لزوم حمایت از پایمردی ملت مظلوم فلسطین در برابر دشمنی برنامه‌ریزی‌شدۀ اسرائیل تأکید کردند و تلاش برای رسیدن به راه حل عادلانه و دائمی براساس اقدامات صلح طلبانه عربی، ارزش های مادرید، قوانین بین المللی و تصمیمات مرتبط تاکید کردند.

 روسای جامعه ی بین الملل خواستار اجرای قطع‌نامه‌های بین‌المللی درباره ی پایان دادن به تجاوزات اسرائیل و خروج کامل از سرزمین‌های اشغالی عربی از جمله جولان سوریه و زمین های اشغالی جنوب لبنان تا حدود ۴ جولای ۱۹۶۷ شدند.

لازم به توضیح است که سران عرب نشست نواکشوط را در یک روز ختم کردند، این در حالی است که قرار بود این نشست در دو روز باشد؛ بسیاری از تحلیل‌گران علت این مسئله را در حضور کم‌رنگ سران و رهبران عرب عنوان کرده‌اند.

Author

About Author