اتهامات تجاوز در فوتبال بانوان افغانستان باید جدی گرفته شود

همه چیز بعد از حضور تیم ملی بانوان فوتبال افغانستان در مسابقات مرکز آسیا بدون حضور بازیکنان مطرح افغان که در خارج زنده گی می کنند، شروع شد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان برای اولین بار با حضور شمار زیادی از بازیکنان داخلی به مسابقات مرکز آسیا در تاشکند ازبکستان رفت که امروز (۱۰قوس) آخرین دیدار خود را برابر تاجیکستان برگزار می کند.

اینکه چطور این تیم متشکل از بازیکنان زیاد داخلی است، مربوط به قراردادی می شود که گویا فدراسیون فوتبال کشور به بازیکنان مقیم خارج ارسال کرده و به دلیل قوانین سرسختانه، این بازیکنان از امضای آن خودداری کردند.

بعد از آغاز مسابقات مرکز آسیا در بخش بانوان در هفته گذشته، بازیکنان مقیم خارج هرکدام سروصداهای زیادی به راه انداخته و گفتند که قرارداد تازه آنها را سخت تحت فشار می گذارد از جمله حجاب، عدم مصاحبه با رسانه ها، عدم حضور در مجامع عمومی و امثال آن.

حالا و با گذشت چند روز از این مسئله، اتهامات تازه ای به مسوولان فدراسیون فوتبال افغانستان وارد شده و قرار است که فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) این اتهامات را به صورت جدی بررسی کند.

بدرفتاری جنسی و فزیکی با شماری از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از جمله اتهاماتی است که به مسوولان «مَرد» فدراسیون فوتبال افغانستان وارد شد است.

روزنامه گاردین، در یک گزارش مفصل نوشته است که شماری از اعضای مرد فدراسیون فوتبال افغانستان در بدرفتاری جنسی علیه بازیکنان بانو نقش داشته اند.

خالده پوپل، مسوول سابق کمیته بانوان فدراسیون فوتبال افغانستان که در سال ۲۰۱۶ در دنمارک درخواست پناهندگی داد، شبنم مبارز و مینا احمدی، از بازیکنان سابق تیم ملی و کیلی لیندسلی، مربی امریکایی سابق تیم ملی بانوان، از جمله منابعی هستند که راجع به بدرفتاری‌ها با گاردین صحبت کرده اند.

به نقل از این منابع؛ بدرفتاری با بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان، در داخل افغانستان و نیز در یک کمپ تمرینی در اردن در ماه فبروری سال ۲۰۱۸ صورت گرفته است.

در همین رابطه، شرکت ورزشی هومل، که حمایت کننده لباس برای تیم های ملی فوتبال افغانستان است، ادعا کرده که در پی این ادعاها، همکاری با فدراسیون فوتبال افغانستان را قطع می کند.

این شرکت گفته است که «ادعاهای قوی ناشی از بدرفتاری های شدید روانی، فزیکی و جنسی در برابر بازیکنان زن از سوی مقامات مرد فدراسیون فوتبال افغانستان» دریافت کرده است.

همچنین فدراسیون بین المللی فوتبال با نشر اعلامیه ای، گفته است که مسایل جدی از سوی فیفا مورد بررسی قرار دارد و از آن‌ جایی ‌که برخی از جوانب این مسئله؛ حساس است و با مصونیت افراد سروکار دارد، از جناح‌ های مرتبط خواستار حمایت شده اند.

اما فدراسیون فوتبال افغانستان به شدت این اتهامات را رد کرده است.

در اعلامیه این فدراسیون آمده است که: «فدراسیون فوتبال افغانستان از ملی پوشان دختر در برابر تمامی انواع آزار و بدرفتاری حمایت کرده و هیچ گونه بدرفتاری را تحمل نمی‌ کند.»

به نقل از اعلامیه؛ فدراسیون فوتبال افغانستان با تاکید این ادعاها را بی‌ اساس خوانده و گفته است که در صورت شواهد و معلومات کافی، از اجرای تحقیقات و اقدامات عاجل برای رسیدگی به آن خودداری نکرده و به شدت آن را تعقیب می کند.

با این هم، سیدعلیرضا آقازاده، سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال افغانستان در نشست خبری امروز گفت: «این اتهام بزرگ در مورد آزار و اذیت جنسی را رسماً و شدیداً رد میکنیم.»

به باور وی، بانوانی که دست به این اتهام زده اند، هدف اصلی شان از بین بردن حجاب بوده که فدراسیون فوتبال با حفظ آداب و رسوم کشور یک قدم از هدف خود عقب نشینی نخواهد کرد.

آقازاده تاکید کرد که دروازه فدراسیون فوتبال افغانستان به روی همه باز است و هر کسی شکایت دارد میتواند با ثبوت شکایت خود را درج نماید.

سوال این است که چرا پیش از این و زمانی که دختران مقیم خارج در تیم ملی بانوان بودند، این صحبت ها و اتهامات مطرح نمی شد؟

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *