اتخاذ رویکرد محتاطانه امریکا با طالبان

جنرال مارتین دیمپسی لوی درستیز اردوی امریکا  امروز (۱۷ سرطان) اعلام کرد که  با درنظرداشت تلفات که در افغانستان متحمل شده ایم این بسا دشوار است که فکر شود ما در یک مرحله با طالبان آشتی کنیم.

 به گزارش  خبرگزاری  خاور میانه  به نقل از  تلویزیون  سی ان ان  امریکا، آقای دیمسپی گفت: من این واقعیت را درک می کنم که همه جنگ ها با یک سطح از آشتی سیاسی به پایان می رسند و به همین طریقه جنگ ها بالاخره خاتمه می یابند .

در جنگ یازده سال گذشته در افغانستان ۳۲۰۰ سرباز امریکایی کشته شده اند اکنون که امریکا و متحدان ناتو سعی دارند عساکر محارب خود را تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج سازند، آنها کوشش می کنند که زمینه آشتی میان حکومت رییس جمهور کرزی و طالبان را فراهم سازند.

جنرال مارتین دیمپسی پذیرفت که او در مورد مذاکرات با طالبان که یک شورش مرگباری را در افغانستان به راه انداخته اند نگرانی دارد.

او گفت:  طالبان چندین نوع هستند. من فکر می کنم با برخی آنها آشتی امکان دارد ولی شکی نیست که با برخی دیگر آنها آشتی امکان پذیر نیست و تاجائی که ما در تماس های خود با آنها دقیق باشیم نگرانی من که آنهم در باره قربانی های ما است که نباید به نحوی در معرض تهدید قرار گیرند مرفوع می گردد .

لوی درستیز امریکا در این مصاحبه خود یاد آور شد که هنگامی در سال اخیر پوهنتون حربی بود آمادگی داشت که برای جنگ به ویتنام برود ولی در این اواخر او میزبان همتای ویتنامی خود در واشنگتن بود. جنرال مارتین دیمپسی گفت:
من لوی درستیز ویتنام را در قوماندانی خود برای ضیافت شام دعوت کردم. و در خارج از قوماندانی ما بیرق آنها را در کنار بیرق ما بلند کردیم. و من از این جهت هیچ ناراحت نبودم. از جنگ ویتنام سالها گذشته و اکنون آنها می خواهند که شراکت نزدیکتر با ما داشته باشند .

گفتگو های که قرار بود میان امریکا و طالبان پس از گشایش دفتر آنها در قطر ماه گذشته انجام شود صورت نگرفت. رییس جمهور کرزی در اعتراض بر چگونگی گشایش دفتر طالبان که چون مراسم افتتاح یک سفارت به نظر می  رسید مذاکرات توافقنامه امنیتی با امریکا را مورد تعلیق قرار داد.

جنرال مارتین دیمپسی لوی درستیز اردوی امریکا در مصاحبه خود با تلویزیون سی ان ان گفت که او باور دارد که نیروهای امنیتی افغانستان در چند ماه آینده به یک مرحله خواهند رسید که امنیت سرتاسر کشور خود را تامین کنند. ولی او گفت که از جوانب دیگر حکومت چه سیاسی باشد یا اقتصادی نمی تواند با چنین خوشبینی صحبت کند. آنها باید خود را همگام بسازند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *