اتحاریه اروپا خواستار توقف محاصره نوار غزه شد

1935802اتحادیه اروپا خواستار برچیدن محاصره نوار غزه، بازگشایی کامل گذرگاه رفح و اجرای عملیات عمران و بازسازی این باریکه شد و بار دیگر بر نامشروع بودن شهرک‌های اسرائیل‌نشین در اراضی فلسطینی تاکید کرد و آن را مانعی اصلی بر سر راه تحقق صلح و سازش در منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درباره اوضاع حاکم بر فلسطین، تمامی طرف‌ها را به تلاش و انجام اقدام‌هایی فوری و اساسی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در نوار غزه از جمله پایان بخشیده به محاصره نوار غزه و بازگشایی کامل گذرگاه زمینی رفح فراخواند.

شورای مذکور اشاره کرد که بازسازی نوار غزه به ویژه مراکز بهداشتی و پزشکی، نیروگاه برق و تاسیسات آبرسانی باید در راس تمامی اولویت‌ها قرار داشته باشد. این شورا همچنین از دولت وفاق ملی نیز خواست به مسئولیت‌های خود در قبال نوار غزه عمل کند.

در ادامه این بیانیه از تمامی طرف‌های دولتی و غیر دولتی خواسته شده است تا زمینه را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر فراهم کنند و در این زمینه مانع‌تراشی نکنند. شورای مذکور از آمادگی خود برای همکاری با تمامی طرف‌ها به منظور بهبود اوضاع کنونی خبر داد.

از طرف دیگر، شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد که شهرک‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی به موجب قوانین بین‌المللی کاملا غیر قانونی و مانعی اساسی بر سر راه تحقق صلح در منطقه است.

این شورا ضمن اعلام مخالفت قاطع با شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در کرانه باختری، احداث دیوار‌نژاد پرستانه در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷، سیاست تخریب منازل و مصادره اراضی فلسطینیان، سیاست کوچاندن اجباری فلسطینیان به ویژه بادیه نشینان منطقه اغوار را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

اتحادیه اروپا از رژیم اسرائیل خواست هرگونه ساخت و ساز در اراضی فلسطینیان را متوقف و شهرک‌های اسرائیلی احداث شده از مارچ ۲۰۰۱ تاکنون را تخلیه کند. این اتحادیه هشدار داد که شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در قدس شرقی راه حل تشکیل دو کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

از طرف دیگر، اتحادیه اروپا تمامی گروه‌های فلسطینی را به تلاش برای تحقق آشتی ملی و ایجاد زمینه‌های مشترک و مشارکت دسته‌جمعی در برآورده کردن نیازهای اساسی فلسطینیان دعوت کرده و اعلام کرد که از خواسته ملت فلسطین مبنی بر تشکیل کشور مستقل حمایت می‌کند.

این اتحادیه از دولت وفاق ملی فلسطین نیز خواست زمینه برگزاری انتخاباتی شفاف و دموکراتیک را فراهم کند.

Author

About Author