اتحادیه اروپا بخاطر حل بحران مهاجران نشست اضطراری اعلام کرد

1805960اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران رو به وخامت مهاجرانی که به سوی این قاره سرازیر می‌شوند، نشست اضطراری اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، ریاست اتحادیه اروپا گفت: وزیران داخله ۲۸ عضو این اتحادیه روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ سنبله) نشستی اضطراری برگزار خواهند کرد، زیرا این بحران دارای ابعاد بی‌سابقه‌ای است.

براساس این گزارش، تصمیم اتحادیه اروپا به‌دنبال یک هفته حوادث مرگبار برای مهاجران اعلام شده است. در این حوادث تعداد زیادی از مهاجران در آب‌های مدیترانه غرق و اجساد ۷۱ نفر در یک موتر یخچالی در اتریش پیدا شده است.

ماه گذشته ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند که رکوردی بی‌سابقه به شمار می‌آید. سازمان ملل در این‌باره اعلام کرد: ادامه بحران داخلی سوریه عاملی عمده در افزایش شمار مهاجران است.

نشست فوق العاده ماه آینده اواخر یکشنبه شب در لوگزامبورگ، رییس دوره ای اتحادیه اروپا، اعلام شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است:‌ وضعیت پدیده مهاجرت در خارج و داخل اتحادیه اروپا به‌تازگی ابعاد بی‌سابقه‌ای گرفته است.

براساس آمار سازمان اروپایی «فرانتکس»، در ماه جولای برای نخستین‌بار شمار مهاجرانی که به مرزهای اتحادیه اروپا رسیدند از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت که سه برابر جولای سال گذشته بود.

آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کرده‌اند که اتحادیه اروپا باید فهرستی از کشورهای مبدایی که امن هستند تهیه کند تا امکان بازگرداندن بعضی مهاجران فراهم شود.

روز شنبه «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار واکنشی بین‌المللی برای مقابله با بحران مهاجران شد و از کشورهای مواجه شده با سیل مهاجران خواست مسیرهای ایمن و قانونی برای آن‌ها درست کنند.

از ماه جنوری تاکنون دستکم ۲۵۰۰ مهاجر کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها به‌دنبال غرق کشتی‌ها در مدیترانه بوده است. دولت آلمان انتظار دارد شمار پناهجویانی که به این کشور می‌آیند در سال ۲۰۱۵ چهار برابر شود و به حدود ۸۰۰ هزار نفر برسد.

بعضی دولت‌ها از پذیرش پناهجویان خودداری کرده‌اند و در برابر پیشنهادهای اتحادیه اروپا بر سر ایجاد طرحی مشترک مقاومت نشان داده‌اند.

سایر کشورها درحال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرت در زمینه پناهجویی و امنیت مرزی هستند که گاهی به‌دلیل افزایش احساسات ضدمهاجر در داخل این کشورها است.

Author

About Author