اتحادیه استادان دانشگاه‌هاخواستار ملی شدن پروسه کانکور شد

اتحادیه استادان دانشگاه‌های کشورخواستار ملی شدن پروسه‌ای کانکور در توازن با دانشجویان ولایات افغانستان شدند.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، تاج محمد اکبر رییس اتحادیه استادان دانشگاه های افغانستان امروز سه شنبه(۱۲ سنبله) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت: که باید در جذب دانشجو در دانشگاه‌ها، توازن بر اساس نفوس و فارغان ولایات ناامن وجنگ‌زده امتیازی در نظرگرفته شود.

اکبر با ذکر این مسئله که کانکور در افغانستان به یک معضل تبدیل شده و هر ساله مشکلاتی را به باور می‌آورد گفت: امکانات و شرایط تحصیل در تمام ولایات یکسان نیست اما امتحان به صورت یکسان اخذ می شود.

وی بیان داشت که در ولایات ناامن وجنگ زده افغانستان مکتب‌ها بسته اند ومردم نمی توانند به صورت درست درس بخوانند، اما درکانکور به آنها هیچ توجهی نشده است.

اکبری افزود: برای این که توازن بین ولایات افغانستان در نظر گرفته شود وهمه مردم افغانستان بتوانند به صورت یکسان از حقوق شان مستفید شوند، باید امتحان کانکور از هر ولایت به صورت جدا گانه ومطابق با کفیت درسی همان ولایت اخذ گردد. همچنان برای فارغان ولایات ناامن نمرات امتیازی درنظر گرفته شود وآنها به دانشکده های مختلف شامل شوند.

این گفته‌ها در حالی مطرح میگردد که چندی پیش وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز طرحی این چنینی را روی دست گرفته و به محض رسانه‌ای شدن این طرح با واکنش های منفی خیلی عظیمی از مردم افغانستان رو برو گردید و طرح در نطفه خفه گردید که از آن جمله این اتحادیه نیز در واکنش به این طرح اعلام داشتند که سهمیه بندی کنکور غیر منطقی است و علم را نمی‌شود سهمیه بندی کرد.

اتحادیه استادان دانشگاه های افغانستان همچنان می گوید که یک تعداد از افراد بلند پایه حکومتی به شمول قوماندان، وکیل وسایر افراد زورمند در فرایند کانکور مداخله می کنند و افراد مورد نظرشان را با إعمال زور روی کمیته کانکور، شامل دانشگاه‌ها می سازند.

نجیب الله امرخیل عضو این اتحادیه با بیان  که یک تعداد افرار زورمند در فرایند کانکور مداخله می کنند وافراد مورد نظرشان را از طریق کمیته کانکور شامل دانشگاه ها می سازند خاطر نشان ساخت که ما خواستار جلوگیری مداخلات افراد اینچنینی هستیم و این کار تنها از طریق لغو کمیته کانکور ممکن است.

کمیته کانکور که تحت تاثیر زورمندان قرار گرفته است، باید لغو شود و به جای آن کمیته ای دیگری از استادان با تجربه وکارفهم به وجود آید که تحت تاثیر زورمندان قرار نگیرد.

این اتحادیه یکی از مشکلات کانکور را طرح سوال به زبان فارسی دانسته گفت: در کانکور تمام سوالات به زبان فارسی طرح می‌شو و وقتی به زبان پشتو برگردانده می‌شود با مشکلاتی همراه می‌شود که این در سرنوشت دانشجویان پشتو زبان تاثیر منفی زیادی می‌گذارد.

این در حالی است که اکثر قریب به اتفاق اساتید دانشگاه کابل از قوم پشتون بوده و در برابر اساتید دیگر که چه از دانشگاه‌های افغانستان فارغ شده  وچه از کشور های دیگر به کشور بر می‌گردد سدی محکمی را ایجاد نموده و به هیچ وجه حاضر نیستند افرادی با درجه‌های ماستری و دکتری را در دانشگاه کابل راه بدهند.

همین امر هم سبب شده که تا امروز بیش از ۸۰ در صد اساتید دانشگاه افغانستان لیسانسه و فقط ده درصد از این اساتید موفق به گرفتن ماستری و یا هم دکتر شده اند که خیلی از آنها به دلیل بالا رفتن سن شان در شرایط مطلوبی برای تدریس قرار ندارند.

Author

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *