اتحادیه اروپا خواستار دسترسی سازمان ملل به محل زندگی مسلمانان روهینگیا شد

ad4d0755-73de-4f1c-94ad-53921e8102a7اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از وضعیت مسلمانان روهینگیا، تداوم آزار و اذیت اقلیت این مسلمانان را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، نمایندگان پارلمان اروپا با صدور قطع‌نامه‌ای غیررسمی خواستار دسترسی آزاد و بدون مانع سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشر، ناظران بین‌المللی و اصحاب رسانه به ایالت راخین میانمار، محل زندگی ۱۲۰ هزار مسلمان روهینگیا، شدند.

این مسلمانان که پیش‌تر از سوی دولت میانمار از محل زندگی خود جابه‌جا شده و به بخش غربی ایالت راخین منتقل شده‌اند در بیش از ۸۰ اردوگاه آوارگان در شرایط ناگواری زندگی می‌کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین با ابراز نگرانی از شرایط دشوار مسلمانان روهینگیا از کشورهای جهان درخواست کردند که کمک‌های بشردوستانه خود را به این اقلیت سرکوب شده برسانند.

در این قطع‌نامه آمده است: دولت میانمار باید به صراحت هرگونه نفرت نژادی یا دینی را محکوم و تدابیری برای جلوگیری از تبعیض‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا اتخاذ کند.

پیشتر، سازمان ملل نیز از دولت میانمار خواسته بود که به سرعت به تبعیض‌های شدید علیه مسلمانان روهینگیا و دیگر اقلیت‌های مسلمان ایالت راخین پایان دهد.

یانگی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل چند روز پیش اعلام کرد: سفر من به ایالت راخین متأسفانه مؤید گزارش‌های موجود از وضعیت ناگوار این اقلیت مسلمان بود.

وی گفت: وضعیت زندگی در اردوگاه‌های قدیمی و شلوغ ایالت راخین بسیار وخیم است و باید به تبعیض علیه جوامع مسلمان این ایالت پایان داده شود.

این سخنان پس از آن عنوان شد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل نقض گسترده و مداوم حقوق بشر علیه مسلمانان میانمار را محکوم کرد و هشدار داد در صورت عدم رسیدگی به این وضعیت اقدامات دولت میانمار جنایت علیه بشریت اعلام خواهد شد.

سازمان ملل همچنین از دولت «آنگ سان سو چی» خواست تا تحقیقاتی مستقل و جامع در مورد حقوق نادیده گرفته شده مسلمانان روهینگیا انجام دهد.

پس از آنکه حزب آنگ سان سو چی، فعال حقوق بشر میانمار، ریاست دولت میانمار را در دست گرفت بسیاری نسبت به بهبود وضعیت مسلمانان در این کشور امیدوار شدند اما عدم تغییر وضعیت مسلمانان سو چی را هدف انتقادات گروه‌های حقوق بشری قرار داده است.

Author

About Author